نخست‌وزیر عراق از دستگیری عاملان ترور هشام الهاشمی خبر داد

هشام الهاشمی ۶ ژوئیه ۲۰۲۰ به دست افراد مسلح ناشناس در مرکز بغداد، به قتل رسید

این تحلیلگر سیاسی مخالف حضور گروه‌های شبه‌نظامی و نفوذ همسایگان از جمله ایران در عراق بود-AFPTV / AFP

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق روز جمعه در پیامی در توییتر از بازداشت عاملان قتل هشام الهاشمی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی که یک سال پیش کشته شده بود، خبر داد.

وی در رشته توییتی به سه زبان عربی، کردی و انگلیسی نوشت: «ما قول دادیم قاتل هشام الهاشمی را بگیریم. به قولمان عمل کردیم. ما صدها جنایتکار، قاتلان عراقی‌های بی‌گناه مانند احمد عبدالصمد، را دستگیر کردیم.»

وی اضافه کرد: «ما به داستان‌هایی که رسانه‌ها سرهم می‌کنند توجهی نداریم: ما در خدمت به مردمان و در پیگیری عدالت وظایف خود را انجام می‌دهیم.»

شبکه‌های «العربیه» و «الحدث» اعترافات قاتل هشام الهاشمی به نام ستوان احمد حمداوی عوید که از کارکنان وزارت کشور عراق است را پس از اعلام دستگیری او توسط دولت این کشور، پخش کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر یک افسر بازنشسته ارتش عراق به العربیه گفته بود «قاتل هشام الهاشمی از نیروهای وزارت کشور با درجه ستوانی است و به عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی مسلح اعتراف کرده است. اعترافات او به زودی پخش خواهد شد.»

هشام الهاشمی ۶ ژوئیه ۲۰۲۰ به دست افراد مسلح ناشناس در مرکز بغداد، پایتخت عراق، به قتل رسید.

تصاویر منتشر شده از لحظه ترور الهاشمی نشان می‌داد که موتورسواران خودروی او را دنبال کردند و هنگامی که خودروی هاشمی ۴۷ ساله در مقابل خانه‌اش در بغداد متوقف می‌شود، یکی از موتورسواران از فاصله نزدیک او را هدف قرار می‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی مخالف حضور گروه‌های شبه‌نظامی و نفوذ همسایگان از جمله ایران در عراق بود.

الهاشمی پس از یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در آن از «تیم‌های کاتیوشا» مورد حمایت گروه‌ها و احزاب عراقی وابسته به جمهوری اسلامی ایران سخن گفته بود، در مقابل منزلش ترور شد.