بایدن مذاکره اختصاصی بر سر معامله زندانیان را نمی‌پذیرد

خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران از دولت بایدن خواسته‌اند جلوی گروگان‌گیری حکومت ایران را بگیرد

تصویر سیامک و باقر نمازی - عکس از Twitter:@USABehFarsi

نماینده رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور ایران می‌گوید که او خواهان تکرار معامله مبادله زندانیان در سال ۲۰۱۶ نیست که بر اساس آن تنها گروهی از آمریکایی‌ها آزاد شدند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رابرت مالی، در این باره اظهار داشت دولت بایدن بر آزادی همه آمریکایی‌هایی که ناعادلانه در ایران زندانی هستند، اصرار دارد و "معامله جزئی" در مذاکرات خود با تهران درباره شهروندان بازداشت شده را نمی‌پذیرد.

مالی خطاب به جمعی از زندانیان سابق و خانواده‌های افرادی که هم‌اکنون پشت میله‌های زندان در ایران هستند، گفت: «من در دولت اوباما بر روی این موضوع کار کردم، اما ما نتوانستیم همه آنها را آزاد کنیم.»

هم‌زمان با عفو هفت ایرانی که در دادگاه‌های آمریکا محکوم شده بودند، گروهی متشکل از پنج آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۶ از ایران آزاد شدند. اما سیامک نمازی، شهروند دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی بخشی از این مبادله نبود و در تهران باقی‌مانده است. آزادی این زندانیان در سال ۲۰۱۶ پس از آن صورت گرفت که ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ توافق‌نامه محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به برجام را در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی منعقد کردند.

رابرت مالی به خانواده نمازی که پیگیر وضعیت سیامک و باقر نمازی بودند نیز گفت که درک می‌کند که این شرایط چقدر دشوار است. سیامک نمازی هنوز در ایران زندانی است و پدر مسن وی، باقر که پس از سال ۲۰۱۶ بازداشت شد و همچنان ممنوع‌الخروج است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تأکید کرد: «ما می‌خواهیم که همه آنها به خانه بیایند. ما نمی‌خواهیم یک معامله جزئی انجام دهیم. ما نمی‌خواهیم دوباره کسی را پشت سر جا بگذاریم. من می‌دانم که آخرین بار چقدر دردناک بود و نمی‌خواهم تاریخ را دوباره زنده کنیم .»

وی در ادامه افزود این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و باید فوراً آزاد شوند.

مذاکرات ایالات متحده و ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان هم‌زمان با مذاکره احیای برجام بین ایران و قدرت‌های بزرگ در حال انجام است. مذاکرات تبادل زندانیان و توافق هسته‌ای به طور غیرمستقیم انجام می‌شود و دیپلمات‌های اروپایی به‌عنوان واسطه در وین عمل می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، این کشور را از توافق هسته‌ای بیرون کشید و ایران از آن زمان تعهدات خود مبنی‌بر محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و سایر فعالیت‌های هسته‌ای خود را نقض کرده است. رئیس‌جمهور بایدن پیشنهاد کرده است اگر ایران به مفاد خود عمل کند، ایالات متحده را به توافق هسته‌ای بازگرداند.

وزارت امور خارجه این هفته گفت که مقامات انتظار دارند هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای "در زمان مناسب" برگزار شود. حداقل چهار آمریکایی در حال حاضر در ایران زندانی هستند: سیامک نمازی، پدرش باقر نمازی که در فوریه ۲۰۱۶ بازداشت شد و از سال ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برد. مراد طاهباز، مدافع محیط‌زیست که در ژانویه ۲۰۱۸ دستگیر شد. و عماد شرقی، تاجر که در دسامبر سال ۲۰۲۰ بازداشت شد.

شرقی تنها چند هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر سال گذشته و سه روز پس از ترور یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به اتهام جاسوسی محکوم شد.

خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران از دولت بایدن درخواست کرده‌اند که بدون اطمینان از آزادی عزیزانشان، در مذاکرات هسته‌ای امتیاز ندهند و اگر تهران بعد از توافق هسته‌ای تعداد دیگری از آمریکایی‌ها را گروگان گرفت، ایران را مجازات کند. زندانیان سابق و بستگان افراد محبوس در ایران همچنین خواستار موضع شدیدتر ایالات متحده و سایر دولت‌ها در مورد گروگانگیری و اقدامات بین المللی هماهنگ هستند که می تواند حکومت ایران را از زندانی کردن خارجی ها برای گرفتن امتیاز یا باج خواهی باز دارد.