مایک پومپئو خواستار آزادی مراد طاهباز، سیامک و باقر نمازی شد

«آنها تنها به دلیل شهروند آمریکا بودن بازداشت شدند»

پومپئو می‌گوید مراد طاهباز، سیامک و باقر نمازی نباید یک روز دیگر را در بازداشت سپری کنند-NICHOLAS KAMM / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پنجمین سال بازداشت سیامک نمازی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار او را «مردی بی‌گناه» خواند که تنها به دلیل شهروند آمریکا بودن دستگیر شده است. پومپئو در توییتر نوشت: «سیامک و پدرش باقر و مراد طاهباز نباید یک روز دیگر را در بازداشت سپری کنند. ایران باید به این رفتار زشت پایان دهد و اجازه دهد آنها به خانه بازگردند.»

سیامک و باقر نمازی به همراه مراد طاهباز تنها شهروندان ایرانی آمریکایی هستند که از گروه شهروندان آمریکایی یا ایرانی آمریکایی بازداشت شده در سال‌های اخیر در ایران باقی مانده‌اند. در یک سال اخیر دو شهروند آمریکایی که تابعیت ایرانی نداشتند در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شدند.

سیامک نمازی که به زودی ۵۰ساله می‌شود ۲۲مهر ۱۳۹۵ هنگامی که به ایران سفر کرده بود به اتهام همکاری با آمریکا بازداشت شد. یک سال بعد، باقر نمازی که برای کمک به آزادی پسرش به تهران سفر کرد، به زندان افتاد. هرچند باقر نمازی ۸۴ساله به دلیل وضعیت جسمانی سال گذشته به مرخصی آمد،‌اما همچنان ممنوع‌الخروج است.

مراد طاهباز نیز از فعالان محیط زیست است که به ۱۰سال زندان محکوم شده است.

آزادی بی‌قید و شرط همه زندانیان آمریکایی و دیگر زندانیان یکی از ۱۲سرفصل مذاکره‌ای است که پومپئو دو سال و نیم پیش همزمان با خروج آمریکا از برجام آن را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان سناتورهای آمریکایی و جمعی از کارمندان سابق سازمان ملل، یونیسف و فعالان دانشگاهی و حقوق بشر نیز خواستار آزادی سیامک و باقر نمازی شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درماه‌ها اخیر بارها و به روشنی اعلام کرده که آماده مبادله زندانیان با آمریکا در قالب یک «پکیج» است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود که فهرستی از زندانیان ایرانی مورد نظر برای آزادی را به آمریکا ارایه داده است.

پس از گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران مدت کوتاهی پس از وقوع انقلاب اسلامی، بازداشت شهروندان دوتابعیتی یا خارجی به اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت متخاصم به یک رویه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. در هر مورد ایران در مقابل آزادی این افراد، امتیاز‌های متفاوتی را درخواست می‌کند. یکی از مشهورترین آنها که بارها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را نکوهش کرده، پرداخت پول نقد به مقامات جمهوری اسلامی در دولت باراک اوباما است.