دیده‌بان حقوق بشر: طالبان خانه‌های مردم را غارت می‌کنند و آتش می‌زنند

در سه ماه گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر آواره شده‌اند

گروه طالبان مردم را به دلیل حمایت از دولت آواره کرده است-STR / AFP

سازمان دیده‌بان حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه‌ای اعلام کرد جنگجویان طالبان با تصرف مناطق تحت کنترل دولت صدها خانواده را عمدا آواره کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده گروه طالبان در جریان پیشروی در مناطق تحت کنترل دولت، مردم را عمدا از خانه‌هایشان در شمال افغانستان آواره و برخی از خانه‌‌ها را غارت کرده و به آتش کشیده است.

این نهاد معتبر حقوق بشری در گزارشی که دیروز، چهارشنبه، منتشر شد نوشت ساکنان باغ شرکت در ولایت شمالی قندوز در اواخر ماه ژوئن گزارش دادند که شورشیان طالبان با تصرف این مناطق با بلندگوها به مردم فقط دو ساعت فرصت دادند تا خانه‌های خود را «برای در امان ماندن» ترک کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در هفته گذشته با ۶۰۰ خانواده افغان که از سوی طالبان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این آوارگان می‌گویند که طالبان آنان را به دلیل حمایت از دولت افغانستان تهدید و خانه‌هایشان را غارت کرده‌اند و آتش زده‌اند.

پاتریشا گاسمن، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «حملات انتقام‌جویانه طالبان علیه هواداران دولت، هشدار تکان‌دهنده‌ای در مورد خطرات مبنی بر وقوع جنایت در آینده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم گاسمن می‌گوید: «رهبری طالبان قدرت این را دارد که از این بدرفتاری‌های نیروهای خود جلوگیری کند، اما چنین اراده‌ای را نشان نداده است.»

در میان آوارگان یک زن ۴۵ ساله گفته که گروه طالبان او را نیز مجبور به ترک خانه‌اش کرده است.

او به دیده‌بان حقوق بشر گفت: «طالبان گفتند ما باید خانه خود را ترک کنیم چراکه به «کافران» کمک کرده ایم. من ۲۰ سال در آن روستا زندگی کردم. اکنون در فیض‌آباد هستم و در یک چادر زندگی می‌کنم.»

همزمان نیلوفر جلالی کوفی، نماینده مجلس نیز می‌گوید آنچه طالبان در این منطقه انجام داده است در هیچ دین و مذهبی جای ندارد.

او می‌گوید: «این رویداد فقط مبین اوج وحشی‌گری گروهی است که با ابزار قراردادن دین تیشه به ریشه‌ اسلام می‌زند. وقتی‌که مردم با خانه‌سوزانی‌های طالب روبه‌رو می‌شوند، مطمئن هستم که عزم خود را جزم نموده و برای سرکوب دشمن‌ خود بیشتر از پیش بسیج می‌گردند. اطمینان دارم که این‌چنین عملکردهای غیرانسانی و خلاف همه ارزش‌های اسلامی طالب ثبت تاریخ می‌گردند و روزی عاملان آن به دادگاه کشانده خواهند شد. به خاکستر تبدیل کردن خانه‌های بی‌بضاعت‌ترین مردم اوج بزدلی دشمن است. امیدوارم مراجع دولتی و نهادهای بین‌المللی این جنایت جدید گروه طالبان را درج فهرست جنایت‌های جنگی این گروه نمایند تا فردا در پیشگاه محاکم‌ ملی و بین‌المللی مستند‌تر علیه جنایت‌کاران اقامه دعوا باز نماییم.» 

صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز می‌گوید در سه ماه گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر در کشور آواره شده اند که ۶۰ درصد آنها کودک هستند. این نهاد سرگرم فراهم کردن نیازمندی‌های آموزشی برای کودکان آواره است تا از درس پس نمانند.

با خروج ۹۰ درصد نیروهای آمریکایی از افغانستان که از ماه مه سال جاری میلادی شروع شد، حملات طالبان در بسیاری مناطق کشور شدت گرفته است. نیروهای افغان در بسیاری مناطق مانع پیشروی طالبان به مراکز شهرها در ولایت‌ها شده اند.