تشدید جنگ و درگیری در افغانستان

حملات طالبان در جریان مذاکرات صلح افغانستان با این گروه انجام می‌شود

طالبان در چند شهر مختلف افغانستان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان حمله کرده است. در این زد و خوردها از دو طرف تلفات سنگین برجا مانده است- FARSHAD USYAN / AFP

جنگجویان طالبان بار دیگر به پاسگاه‌های امنیتی امام صاحب، در استان شمال شرقی قندوز، حمله کرده و بیش از ده سرباز افغان را کشتند.

این حمله شب گذشته در میانه مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان در دوحه قطر رخ داد.

ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی قندوز می‌گوید این حمله حوالی ساعت ۱۱ شب آغاز شد. در درگیری مسلحانه، دست‌کم ۱۲ نیروی امنیتی و یک غیرنظامی کشته شدند. افراد زیادی هم مجروح شدند که تاکنون تعداد دقیق گزارش نشده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان ۱۵ سرباز دیگر افغان را هم مجروح و پاسگاه امنیتی اورتاباز در شهرستان امام صاحب را تصرف کرده است.

مقام‌های افغان از تلفات احتمالی طالبان در این درگیری گزارش نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده و درگیری در استان غزنی، حداقل ۹ نفر کشته و ۸ نفر مجروح شدند.

این خودرو بمب‌گذاری شده، پیش از رسیدن به هدف، به وسیله نیروهای امنیتی شناسایی و منفجر شده است. حداقل ۷ سرباز ارتش در این حمله مجروح شدند.

وحیدالله جمعه‌زاده، سخنگوی استاندار غزنی می‌گوید که بعد از این انفجار، درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی شروع شده است.

مقام‌های امنیتی می‌گویند نیروهای افغان برای سرکوب طالبان، از نیروی هوایی استفاده کرده و ۸ جنگجوی طالبان را کشته‌اند.

اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند شورشیان یک قرارگاه نیروهای ویژه ارتش را در غزنی هدف گرفتند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که همین دیروز منتشر کرد افغانستان را مرگبارترین کشور جهان در سال ۲۰۲۰ خوانده است.

در این گزارش تاکید شده است که به رغم آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و دولت، افغانستان در چنین جایگاهی در میان کشورهای جهان قرار گرفته ‌است.

براساس این گزارش، بمب‌گذاری کنار جاده‌ای طالبان، عامل اصلی تلفات و جراحات شهروندان غیرنظامی در افغانستان بوده ‌است. حملات هوایی دولت افغانستان نیز ده‌ها غیرنظامی را کشته یا مجروح کرده ‌است. این موضوع، به ندرت مورد پیگرد قرار گرفته‌ است.

از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر به فعالیت داعش در افغانستان اشاره می‌کند و این گروه تروریستی را مقصر حملات زیادی به غیرنظامیان می‌‌داند. زنان و کودکان، تقریبا نیمی از تلفات جنگ جاری در افغانستان بوده‌اند.

بیشتر از جهان