عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: باید مثل مرحوم گاندی زندگی کنیم

کشورهای اروپایی پادوی آمریکا هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است مذاکرات هیچ گاه به نتیجه نخواهد رسید - عکس از اعتمادآنلاین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مبنای طرف مذاکره‌کننده این است که جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد و ما را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: «مرحوم گاندی چگونه زندگی کرد؟ ما هم باید همین‌طور باشیم، اگر به سمت زندگی برویم که به خودمان متکی باشیم، می‌توانیم تحریم‌ها را تحمل کنیم.»

به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌بیغش با بیان اینکه این توافق هیچ‌وقت انجام نمی‌شود، افزود: «ما نه‌تنها با کشورهای اروپایی که پادو هستند بلکه با آمریکا که در رأس مذاکرات قرار دارد، مشکل داریم و این چیزی نیست که با آمدن دولت‌ها تغییر کند چه آقای ترامپ و چه آقای بایدن بیاید، آقای روحانی و یا رئیسی، این سیاست‌ها فرقی نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین تلاش دولت روحانی برای پیشبرد مذاکرات را نوعی فعالیت انتخاباتی و بازی دانست و در ادامه اظهار داشت مجلس به دولت رئیسی اجازه می‌دهد در چهارچوب منویات رهبر جمهوری اسلامی مذاکره کند. یعنی به یکباره هر چیزی که عنوان تحریم‌ها وجود دارد، برداشته شود و اگر این‌گونه باشد، مذاکرات انجام می‌شود. در غیر این صورت دلیل دیگری برای مذاکره نیست.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته از احتمال موکول شدن ادامه مذاکرات برجام به دولت آینده در صورت به نتیجه نرسیدن در زمان باقی‌مانده دولت دوازدهم خبر داد و گفت: «در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست به تحقق برسد بنابر تشخیص تصمیم‌گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت.»

سیاست خارجی جمهوری اسلامی، متناسب با سیاست‌های کلان و زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود و تغییر دولت به معنای تغییر در سیاست‌های کلی نظام نیست. این موضوعی است که بارها سیاستمداران خارجی و رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند و برخی مسئولان هم آن را تأیید کرده‌اند. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه هشتم تیرماه، در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرد و گفت که اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد. 

پیش‌تر، علی مطهری نایب‌رئیس پیشین مجلس ایران روز شنبه، با اشاره به نزدیک بودن مذاکرات وین به توافق بر سر برجام، به دولت حسن روحانی توصیه کرد اجازه دهد توافق در دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی امضا شود. وی در توضیح این پیشنهاد کنایه‌آمیز خود نوشت: «اگر توافق توسط دولت فعلی امضا شود، شاهد چهار سال دیگر هتاکی افراطی‌ها به این دولت و نسبت دادن کاستی‌ها به این توافق خواهیم بود، ضمن این که از مواهب آن بهره می‌برند.»