اسرائیل در ازای بازگشت آمریکا به برجام از واشنگتن چه می‌خواهد؟

اسرائیل چه در دولت بنیامین نتانیاهو و چه در دولت نفتالی بنت، با هرگونه توافق با جمهوری اسلامی مخالف است

دولت بایدن گفته است که توافق جدید محدودیت‌های بیشتری بر برنامه‌های اتمی و موشکی تهران خواهد گذاشت-AFP

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در تحلیلی می‌نویسد که آمریکا دیر یا زود به توافق هسته‌ای با ایران برخواهد گشت، ممکن است این اتفاق فورا نیافتد ولی عاقبت رخ خواهد داد. در این صورت اسرائیل چه مطالبه‌ای باید داشته باشد؟

دولت بایدن گفته است که توافق جدید محدودیت‌های بیشتری بر برنامه‌های اتمی و موشکی تهران خواهد گذاشت و فعالیت‌های شرورانه‌ آن در خاورمیانه را مهار خواهد کرد.

اما اسرائیل چه در دولت سابق به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و چه در دولت ائتلافی جدید به نخست‌وزیری نفتالی بنت، با هرگونه توافق با جمهوری اسلامی ایران مخالف است.

مقام‌های ارشد اسرائیلی به دیدارهای خود با مقام‌های آمریکایی و تلاش برای متقاعد ساختن دولت بایدن به خودداری از ورود مجدد به توافق اتمی با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

ژنرال آویو کوهاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل اخیرا در واشنگتن و تمپا با لوید آستین وزیر دفاع، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، مارک میلی رییس ستاد مشترک، ژنرال کنت مک‌کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی و ژنرال ریچارد کلارک رئیس عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا ملاقا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوهاوی در این دیدارها درباره برجام و کاستی‌های آن هشدار داد و گفت که این نواقص به ایران اجازه می‌دهد در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود به پیشرفت «چشمگیر»‌ دست یابد.

او تصریح کرد که توافق برجام را خطرناک می‌داند. کوهاوی در ماه ژانویه گفته بود که ارتش اسرائیل را برای برنامه‌های عملیاتی جدید در حمله به ایران و توقف برنامه اتمی آن در صورت نیاز، آماده کرده است.

آمریکا به دنبال ملاقات‌های فوق در بیانیه‌ای «بر تعهد رئیس‌جمهور ایالات متحده به این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت»‌ تاکید کرد. این بیانیه گفت که آمریکا و اسرائیل به «همکاری‌های مشترک برای مقابله با چالش‌های استراتژیک در منطقه»‌ ادامه می‌دهند.

ژنرال آویو کوهاوی، در این مذاکرات یک هفته‌ای احتمالا مطالباتی را از آمریکا مطرح کرده است. به نوشته اورشلیم‌پست، یکی از این مطالبات احتمالا گسترش چشمگیر هماهنگی و همکاری نظامی میان آمریکا و اسرائیل است.

آمریکا در ماه ژانویه اسرائیل را از فرماندهی اروپایی نیروهای آمریکایی خارج و آن را در محدوده اختیارات فرماندهی مرکزی قرار داد.

این اقدام نه‌تنها همکاری با سربازان آمریکایی در منطقه را تسهیل می‌کند، بلکه ظرفیت ائتلافی منطقه‌ای با کشورهای عرب را برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل علیه تهدید مشترک از سوی ایران فراهم می‌آورد، اما این کافی نیست.

افزایش اشتراک داده‌های اطلاعاتی و  حمایت مالی مضاعف برای دفاع موشکی، احتمالا خواسته اصلی اسرائیل است.

تفاهم‌نامه ده ساله و ۳۸ میلیارد دلاری فعلی میان آمریکا و اسرائیل که در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده و مذاکره درباره افزایش رقم در تفاهم‌نامه جدیدی که قرار است در سال ۲۰۱۸ امضا شود اکنون از موضوعات مذاکرات است.

هفته گذشته در جریان دیدار ژنرال آویو کوهاوی از آمریکا، یک مرکز تولید سانتریفیوژ در نزدیکی شهر کرج در ایران هدف حمله پهپادی قرار گرفت. نیویورک تایمز نوشت که این مرکز در فهرست اهدافی بود که سال گذشته در فهرست اهداف احتمالی حمله اسرائیل، به دولت ترامپ ارائه شده بود.

به نوشته اورشلیم‌پست، فارغ از آن که اسرائیل به مطالبات خود از آمریکا برسد یا نه، این کشور صراحتا و به صدای بلند گفته است که به «جنگ میان‌ جنگ‌ها»‌ علیه تهران، ادامه خواهد داد.