عربستان در رتبه اول امنیت سایبری در خاورمیانه

عربستان سعودی طی دو سال گذشته جهش‌های بزرگی را در زمینه امنیت سایبری داشته است

امنیت سایبری به مسئله‌ای عمده در جهان تبدیل شده است- OLIVIER DOULIERY / AFP

عربستان سعودی، بر اساس شاخص امنیت سایبری جهان، در جهان عرب، خاورمیانه و آسیا در رتبه اول و در سطح جهانی پس از آمریکا در رتبه دوم قرار گرفته است.

شاخص امنیت سایبری جهانی را سازمان تخصصی اطلاعات و ارتباطات سازمان ملل متحد منتشر می‌کند.

براساس آخرین گزارش این سازمان، عربستان سعودی نسبت به سال ۲۰۱۸ پیشرفت چشمگیری داشته است و امسال با کسب امتیاز ۹۹.۵۴ پس از آمریکا که امتیاز ۱۰۰ را کسب کرده، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

امنیت سایبری، که از آن به عنوان امنیت رایانه و یا امنیت اطلاعات نیز یاد می‌شود، به محافظت از سیستم‌ها، شبکه‌ها، برنامه‌ها و اموال در مقابل حملات دیجیتال می‌پردازد که معمولا مانع دسترسی، تغییر، آسیب رساندن یا دزدی اطلاعات حساس می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد حجازی، مشاور تحول دیجیتال ، نوآوری و قوانین مربوط به مالکیت معنوی و رئیس سابق کمیته قانونگذاری و قوانین در وزارت ارتباطات مصر در همین زمینه به شبکه خبری اسکای عربی گفت:« شاخص امنیت سایبری بر اساس مجموعه‌ای از عناصر اندازه‌گیری می‌شود؛ از جمله، وجود استراتژی‌ها و سیاست‌های امنیت سایبری و میزان اجرای برنامه‌ها و استانداردهای ملی.»

به گفته وی، از جمله عناصر مهم در دسترس بودن مراحل آموزش و صلاحیت کادرها در زمینه امنیت سایبری و همچنین تلاش‌ها و ابتکارات انجام شده در این زمینه است که نشان می‌دهد یک ساختار قانونی از امنیت سایبری پشتیبانی می‌کند.

او گفت: «عربستان سعودی طی دو سال گذشته جهش‌های بزرگی را در زمینه امنیت سایبری داشته است و با ایجاد یک مرکز ملی برای امنیت سایبری و همچنین اتخاذ مجموعه بسیار وسیعی از سیاست‌ها، مانند طبقه بندی داده‌ها، محاسبات ابری و محافظت از داده‌ها، در این زمینه گام‌های قابل توجهی برداشته است.»

محمد حجازی گفت: «عربستان سعودی مجموعه‌ای از استانداردهای بین المللی را تصویب و آنها را بومی کرده تا در سطح ملی قابل اجرا باشند. این کشور همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابتکارات آموزشی را با موضوعات مختلف در زمینه امنیت سایبری را به کاربران ارائه می‌دهد.

به گفته او، هرچه اعتماد و اتکا به فن‌آوری اطلاعات و دیجیتال بیشتر می‌شود، نیاز به تقویت استانداردهای امنیت سایبری در سطوح ملی نیز بیشتر می‌شود.