گسترش شهرهای با وضعیت قرمز کرونا از جنوب به مرکز ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از روند افزایشی بستری شدن مبتلایان به کرونا در شهر تهران خبر داد

رنگ‌بندی شهرهای ایران از لحاظ وضعیت شیوع کرونا (براساس اطلاعات اپلیکیشن ماسک در پنجم تیرماه)- تصویر از خبرگزاری ایرنا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از گسترش شهرهای با وضعیت قرمز شیوع کرونا از جنوب به‌سوی مرکز کشور و همچنین روند افزایشی بستری شدن مبتلایان به کرونا در شهر تهران خبر داد.

براساس نقشه رنگ‌بندی شهرهای ایران از لحاظ وضعیت شیوع کرونا که روز شنبه، پنجم تیرماه منتشر شد، در حال حاضر ۳۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. 

سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه، هفتم تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که این شهرهای با وضعیت قرمز در استان‌های بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، ایلام، یزد و تهران قرار دارند. 

درحال حاضر شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در استان تهران، در وضعیت قرمز قرار دارند و به گفته لاری، با توجه به روند افزایشی بستری‌شدن مبتلایان به کرونا در شهر تهران، احتمال قرمز شدن دوباره وضعیت شیوع بیماری در پایتخت وجود دارد.  

در روزهای گذشته پس از اعلام افزایش موارد ابتلا به گونه دلتای ویروس کرونا (گونه جهش‌یافته در هند) در استان‌های جنوبی ازجمله بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، مقام‌های مختلف جوزه بهداشت و درمان ایران، در مورد افزایش روند ابتلا به کرونا و خطر آغاز «موج پنجم» بیماری در کل ایران هشدار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در ایران، روز یکشنبه، ششم تیرماه، گفت: «چند شهر از نواحی جنوبی کشور درحال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به‌سمت بالا در حرکت است و اگر روند به همین صورت باشد، ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.» به گفته او این روند افزایشی ابتلا به کرونا، بیشتر با ویروس کرونای گونه دلتا (نوع جهش‌یافته در کشور هند) بوده و در حال حاضر، «از استان هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان در حرکت به سمت جنوب کرمان، یزد و...» است. 

 علی‌رضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، نیز با اشاره به افزایش تعداد بیماران در استان‌های جنوبی و تهران، گفت: «با توجه به افزایش شهرهای قرمز، زنگ خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمده است و به نظر می‌رسد که سناریوی موج چهارم کرونا با کرونای دلتا در حال تکرار شدن است و باید به‌شدت مراقبت کنیم تا شاهد افزایش موارد ابتلا در همه کشور نباشیم و نباید بگذاریم کشور گرفتار خیز جدید با کرونای دلتا یا هندی شود.»

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، هفتم تیر، از شناسایی ۱۲هزار و ۳۵۱ نورد مبتلای جدید به بیماری کووید-۱۹ و  مرگ ۱۴۰ نفر دیگر در اثر این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر مجموع جان‌باختگان در اثر کرونا به ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر رسید و تعداد کل مبتلایان به این بیماری در ایران به بیش از سه‌میلیون نفر رسیده است. با گزارش خبرگزاری ایرنا، سه‌هزار و ۱۹۰ نفر از این بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در حال حاضر، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بیشتر از بهداشت و درمان