موج پنجم کرونا در راه است

در برخی شهرها سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال گسترش است

در ایران کمتر از ۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده و تا پایان واکسیناسیون عمومی راه بسیار است - ATTA KENARE / AFP

احتمال بروز موج پنجم کرونا در ایران با ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی وجود دارد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید-۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال گسترش است.»

هنوز زمان زیادی از پشت سر گذاشتن موج چهارم کرونا با ویروس‌ جهش‌یافته انگلیسی نگذشته که هشدارها درباره گونه جهش‌یافته آفریقایی و هندی به نگرانی‌ها دامن زده و این در حالی است که هنوز در ایران کمتر از ۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده و تا پایان واکسیناسیون عمومی راه بسیار است.

وزیر بهداشت ایران در نیمه اردیبهشت‌ماه از شناسایی برخی مبتلایان به کرونا در استان‌های جنوبی ایران خبر داد. استان‌هایی که به دلیل قرار داشتن دروازه‌های ورودی کالا و گمرک در معرض خطر بیشتری هستند اما بی‌توجهی به هشدارهای مکرر باعث شد نگرانی از پیک پنجم گونه جهش‌یافته ویروس کرونا به مرز هشدار برسد آن هم در شرایطی که نه سیستم درمانی و کارکنان بهداشتی دچار خستگی مضاعف هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویروس جهش‌یافته حالا در یک‌قدمی پایتخت است. پیشتر رئیس ستاد مبارزه با کرونای تهران نیز از احتمال وجود کرونای جهش‌یافته در پایتخت خبر داده و گفته بود: «شواهد قطعی از ویروس‌های جهش‌یافته در تهران را رصد نکردیم اما قطعا در تهران هم ویروس جهش‌یافته وجود دارد؛ زیرا وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل‌ توجهی از این نوع ابتلا گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم این انواع جهش‌یافته وجود دارد.»

قدرت سرایت بالای گونه هندی ویروس کرونا و خستگی و فرسودگی کادر درمان، می‌تواند اتفاقات غیرقابل جبرانی را در پیک پنجم کرونا رقم بزند و به قول عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، پیک پنجم شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در هفته اول خرداد بیشترین میزان بروز موارد بستری به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی بوده است. به گفته او کمترین میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی در هفته گذشته در کشور در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده و استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، فارس، سمنان، تهران، قزوین، زنجان، کرمانشاه و اردبیل دارای رعایت مطلوب‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استان‌ها هستند.