در آستانه انتخابات چند نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند؟

تجمع‌های انتخاباتی در یک هفته اخیر شیب صعودی ابتلا به کرونا در کشور را به دنبال داشت

تاکنون فقط چهار میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۹ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند - خبرگزاری فارس

در شبانه‌روز گذشته ۱۲۷ نفر دیگر به مجموع جان‌باختگان ایرانی کرونا پیوستند و بنا به اعلام وزارت بهداشت بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید نیز شناسایی شدند. با وجود افزایش میزان ابتلا به بیماری و به صدا درآمدن زنگ خطر موج پنجم کرونا همچنان واکسیناسیون در کشور به کندی انجام می‌شود. روز پنجشنبه در حالی‌ که سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از ورود دو میلیون واکسن به کشور خبر داده بود، گمرک ایران، ترخیص یک‌ میلیون واکسن را تایید کرد. از سوی دیگر برگزاری تجمعات انتخاباتی در یک هفته گذشته افزایش میزان ابتلا را در یک هفته اخیر به دنبال داشته است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در روز جمعه (۲۸ خردادماه) ۱۲۷ بیمار دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۱۰ هزار ۱۰۰ بیمار جدید نیز شناسایی شدند. این در حالی است که تاکنون فقط چهار میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۹ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و شمار افرادی که دوز دوم را هم دریافت کرده‌اند به یک‌ میلیون نمی‌رسد و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده کمی بیشتر از پنج میلیون است.

با وجود اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده بود مشکل ورود واکسن در کشور حل شده است و به زودی واکسیناسیون با واکسن‌های داخلی آغاز می‌شود، همچنان تزریق واکسن در ایران به‌ صورت قطره‌چکانی است به‌ طوری‌ که روز چهارشنبه رکورد تزریق کمترین تعداد واکسن در کشور به ثبت رسید. این در حالی است که زنگ خطر برای شیوع موج پنجم کرونا در کشور با انواع جهش‌یافته به صدا در آمده ولی مسئولان همچنان مردم را به روزهای آتی حواله می‌کنند.

روز پنجشنبه ۲۷ خرداد محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، اعلام کرد که بزرگ‌ترین محموله واکسن وارد کشور می‌شود. محموله‌ای که به گفته او حامل دو میلیون دوز واکسن بود. این خبر در رسانه‌ها بازتاب زیادی پیدا کرد و در حالی‌ که امید به بهبود وضعیت واکسیناسیون افزایش پیدا کرده بود عصر روز پنجشنبه گمرک ایران ترخیص یک‌ میلیون دوز واکسن را تایید کرد و هلال‌احمر در خبری دیگر اعلام کرد محموله دوم هفته آینده وارد ایران می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه همچنان اعتماد عمومی نسبت به واکسن‌های داخلی با تردید همراه است، نبود واکسن‌های خارجی گزینه دیگری جز انتخاب واکسن داخلی پیش روی شهروندان نمی‌گذارد ولی حتی واکسن‌های داخلی هم با وجود وعده‌های پی‌درپی هنوز به مرحله تولید و تزریق انبوه نرسیده‌اند. روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در حالی‌ که رکورد کمترین میزان تزریق واکسن در کشور به ثبت رسیده بود، «رئیس ستاد اجرایی فرمان امام» در نامه‌ای به علی خامنه‌ای پیوستن ایران را به جمع «شش کشور تولیدکننده واکسن» تبریک گفت.

تاکنون ۸۲ هزار و ۷۴۶ نفر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این تازه آماری است که وزارت بهداشت منتشر کرده و بارها اعلام شده است که تعداد واقعی جان‌باختگان بیش از آمار رسمی است. در هفته‌ گذشته نیز باوجود اینکه تعداد جان‌باختگان با کاهش روبه‌رو بوده اما روند ابتلا به کرونا شیب صعودی داشته است.

با وجود نگرانی‌هایی که از شیوع موج پنجم کرونا با انواع جهش‌یافته وجود دارد، برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری بدون در نظر گرفتن دستورات بهداشتی اقدام به برگزاری تجمعات انتخاباتی کرده‌اند. گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده نشان می‌دهد، نتیجه این تجمعات، افزایش چشمگیر بیماران در یک هفته اخیر بود. بر اساس این گزارش در یک هفته اخیر تعداد مبتلایان روزانه بیماری بین ۷۴۴۴ نفر تا ۱۰۷۱۵ نفر نوسان پیدا کرده است و به طور میانگین روزی ۹۶۱۶ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که هفته گذشته به‌ طور میانگین هر روز ۸۲۸۷ نفر به کرونا مبتلا می‌شدند و حتی در روز ۱۷ خرداد ۴۹۰۷ نفر در کل کشور به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

بر اساس این گزارش در مجموع از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ خرداد ۶۷۳۱۴ نفر به مجموع مبتلایان کرونا در ایران اضافه شد تا تعداد مبتلایان نسبت به هفته پیش ۱۶.۵۷ درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که هفته گذشته تعداد مبتلایان کرونا در کشور ۱۶.۲۱ درصد کاهش پیدا کرده بود.

همین روند درباره آمار روزانه اعلام‌شده تعداد بستری‌های بیماری هم وجود دارد و در روز ۲۶ خرداد تعداد بستری‌ها به بیشترین حد خود در یک هفته اخیر رسید و با افزایش آمار مبتلایان بیماری در کشور، تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند هم افزایش پیدا کرده است.

رنگ‌بندی جدید کرونا در کشور نشان می‌دهد که ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و این در حالی است که هفته پیش۱۶ شهرستان قرمز بودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر در شرایطی در حال برگزاری است که روند کند واکسیناسیون در کشور و افزایش میزان ابتلا در کنار شیوع انواع جهش‌یافته وضعیت کشور را در حالت هشدار قرار داده و هرگونه تجمعی می‌تواند حکم فاجعه داشته باشد، اما وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا همسو باسیاست‌های کلان حاکمیت مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کرده‌اند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز پنجشنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواست «دغدغه حضور پای صندوق‌های رای را نداشته باشند» و با «خیال راحت» برای رای دادن حضور پیدا کنند.