تردید درباره تاثیر واکسن‌های کرونا در ایران بر روی گونه دلتا

کوواکسین هندی که به‌صورت محدودی وارد ایران شد احتمالا بر روی گونه دلتا هم موثر است

از میزان اثربخشی واکسن‌ اسپوتنیک وی که در ایران مورداستفاده قرارگرفته است، بر روی گونه‌های جدید کرونا، گزارشی منتشرنشده است-IRNA

سازمان بهداشت عمومی بریتانیا (PHE) اعلام کرد که حداقل دو نمونه از واکسن‌های موجود، بر روی گونه جهش‌یافته دلتای ویروس کرونا، مؤثر هستند.

 نتایج تحقیقات جدید که دیروز، دوشنبه، منتشر شد، نشان می‌دهد که دو دوز واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا در برابر نوع دلتای ویروس کرونا بسیار موثر هستند.

گونه دلتا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، اکنون در برخی کشورها همچون انگلستان به گونه غالب تبدیل شده است.

دکتر پل اوفیت، محقق واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا می‌گوید «دوز دوم بسیار مهم است. ما از مطالعات مرحله یک می‌دانیم که دوز دوم سطحی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس را ایجاد می‌کند که تقریباً ده برابر بیشتر از دوز اول است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در روزهای اخیر، مقامات بهداشتی در ایران نیز از شیوع گونه‌های جدید در ایران ابراز نگرانی کردند. هفته گذشته وزارت بهداشت ایران درباره شیوع دو گونه جهش‌یافته دلتا (هندی) و بتا (افریقای جنوبی) کرونا هشدار داد.

در همان زمان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اعلام اینکه مواردی از این دو گونه در استان‌های جنوبی کشور مشاهده‌شده است گفت: «با توجه به مشاهده موارد جدید ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی و هندی در استان‌های جنوبی کشور و هم‌جواری با شهرستان‌های جنوبی فارس، لازم است بیش‌ازپیش، پروتکل‌های بهداشتی در برابر این بیماری رعایت شود.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تایید این اخبار، درباره خطر موج جدید کرونا به‌ویژه نوع دلتا را در جنوب و جنوب شرقی کشور هشدار داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری هم که هفت شهر آن در وضعیت نارنجی هستند گفت: «شواهدی از شیوع ویروس کرونای هندی (دلتا) و آفریقایی (بتا) در استان خوزستان وجود دارد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم با خبر دادن از ۹ مورد مبتلا به کرونای هندی (دلتا) در این استان، وضعیت تمام شهرهای این استان را قرمز اعلام کرد. بنا بر اعلام این مقام بهداشتی، وضعیت استان هم‌جوار، هرمزگان نیز بحرانی است.

افزایش نگرانی‌ها از شیوع گونه‌های جدید در حالی است که در روزهای اخیر، به افرادی که زمان دریافت دوز دوم واکسن آن‌ها رسیده بود گفته شد موجودی واکسن در ایران تمام شده است.

از میزان اثربخشی واکسن‌ اسپوتنیک وی که در ایران مورداستفاده قرارگرفته است، بر روی گونه‌های جدید کرونا، گزارشی منتشرنشده است؛ اما کوواکسین هندی (باهارات بیوتک) که به‌صورت محدودی وارد ایران شد احتمالا بر روی گونه دلتا هم موثر است. شورای تحقیقات پزشکی هند اعلام کرده تحقیقات آن‌ها «نشان‌دهنده واکنش محافظتی» بوده است؛ اما از ورود محموله جدیدی از این واکسن به ایران خبری در دست نیست.

با ابراز نگرانی مقامات بهداشتی استان‌ها در هفته گذشته به نظر می‌آمد گزارش مربوط به موارد جدید این‌گونه افزایش یابد اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات، استانداران با اعلام اینکه در استان آن‌ها این‌گونه های جدید کرونا وجود ندارد، بر برگزاری انتخابات تمرکز کرده‌اند.

در برخی استان‌ها واحد سیار اخذ رای از بیماران کرونا پیش‌بینی‌شده است.