اعزام سه فضانورد به ایستگاه فضایی در حال ساخت چین

این ماموریت سه ماهه، طولانی‌ترین ماموریت فضانوردان چینی تاکنون خواهد بود

کپسول حامل این سه فضانورد با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» چین، به فضا فرستاده شد- GREG BAKER / AFP

چین سه فضانورد را به ایستگاه فضایی در حال ساخت خود در مدار نزدیک زمین فرستاد. ماموریت سه‌ماهه آن‌ها طولانی‌ترین ماموریت فضایی فضانوردان چینی‌ تاکنون خواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، کپسول حامل این فضانوردان به‌نام «شنژو-۱۲» ساعت ۹:۲۲ صبح پنجشنبه، ۲۷ خردادماه (به وقت پکن) با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در استان گانسو واقع‌در شمال غربی چین، به فضا فرستاده شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس تصاویری که به‌طور زنده از تلویزیون دولتی چین پخش شد، حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب، موشک «لانگ مارچ ۲ اف» به مدار مورد نظر رسید، کپسول «شنژو-۱۲» از قسمت بالایی آن جدا شد و پس از بازکردن پنل‌های خورشیدی خود، در مدار قرار گرفت. این کپسول در عرض چند ساعت بر بخش اصلی ایستگاه فضایی در دست ساخت چین، به‌نام  «تیانهه» فرود می‌آید.

نی هایشِنگ، ۵۶ ساله، لی‌یو بومینگ، ۵۴ ساله و تانگ هونگبو ، ۴۵ ساله، سه فضانورد چینی‌اند که با کپسول «شنژو-۱۲» عازم فضا شدند و قرار است به مدت سه‌ماه در بخش راه‌اندازی‌شده ایستگاه فضایی درحال ساخت این کشور در مدار زمین مستقر شوند و بر روی آن کار کنند. این فضانوردان در طول مدت اقامتشان در سازه استوانه‌-مانند تیانهه که ابعادش کمی بزرگ‌تر از یک اتوبوس شهری است، فناوری‌های تعبیه‌شده در آن، از جمله «سامانه پشتیبانی حیات» آن را آزمایش می‌کنند. 

 

«شنژو-۱۲» سومین ماموریت فضایی از ۱۱ ماموریتی است که برای تکمیل نخستین ایستگاه فضایی چین به‌نام «تیانهه» برنامه‌ریزی شده است. از این ماموریت‌ها، چهار مورد با فرستادن فضانوردان انجام خواهد شد. ساخت این ایستگاه فضایی از ماه آوریل سال جاری آغاز و پیش از این، یکی از سه بخش اصلی آن که محل استقرار فضانوردان خواهد بود، به مدار فرستاده است. ساخت این ایستگاه فضایی نقطه عطف بسیار مهمی در برنامه‌های فضایی چین به حساب می‌آید.

چین از سال ۲۰۰۳ تاکنون، شش ماموریت فضایی سرنشین‌دار انجام داده و تاکنون ۱۱ فضانورد را به فضا فرستاده است.

بیشتر از تکنولوژی