بقایای موشک سرگردان چینی سرانجام در اقیانوس هند سقوط کرد

بالاخره نگرانی‌ها درمورد فرود کنترل‌نشده موشک چینی «لانگ مارچ ۵بی» بر زمین به پایان رسید

موشک «لانگ مارچ ۵بی» ۲۹ آوریل بخش اصلی ایستگاه فضایی در دست ساخت چین را با موفقیت به فضا برد- STR / AFP

پس از چند روز گمانه‌زنی درمورد زمان و مکان فرود کنترل‌نشده موشک چینی «لانگ مارچ ۵بی» بر زمین، این موشک پس از ورود به جو زمین، برفراز اقیانوس هند متلاشی شد.

بنابر اعلام سازمان فضایی چین، لاشه موشک «لانگ مارچ ۵بی» در ساعت ۲:۲۴ (به وقت گرینویچ) بامداد یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، به جو زمین بازگشت و قسمت عمده‌ای از آن، هنگام ورود به جو زمین متلاشی و نابود شد.

طول و عرض جغرافیایی نقطه سقوط بقایای موشک بر زمین، مکانی در شمال جزایر مالدیو در اقیانوس هند اعلام شده است. 

شرکت خدمات ردیابی فضایی (Space-Track) نیز که از اطلاعات نظامی ایالات متحده برای ردیابی استفاده می‌کند، بازگشت این موشک به جو زمین را تأیید کرد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک «لانگ مارچ ۵بی» که حدود ده روز پیش بخش اصلی ایستگاه فضایی در دست ساخت چین را با موفقیت به فضا برده بود، خود در مدار نزدیک به زمین قرار گرفته بود و به‌مدت چند روز، هر ۹۰ دقیقه یک‌بار به دور کره زمین می‌چرخید. هم‌زمان کارشناسان درمورد خطر فرود کنترل‌نشده آن بر روی زمین هشدار می‌دادند، اما زمان و مکان دقیق بازگشت موشک به‌ جو زمین، قابل پیش‌بینی نبود.

این موشک با ۳۰ متر طول و ۲۱تن وزن، یکی از بزرگ‌ترین موشک‌هایی بود که طی چند دهه گذشته بدون هدایت و برنامه‌ریزی از پیش، بر زمین فرود می‌آمد. فرود کنترل‌نشده چنین جسم بزرگی، با وجود شانس آماری کم، نگرانی‌هایی را درباره آسیب جانی و خسارت‌های احتمالی ناشی از سقوط بقایای موشک در مناطق مسکونی زمین برانگیخته بود. 

اما درنهایت فرود این موشک با پیش‌بینی‌های متخصصانی مطابقت داشت که می‌گفتند با توجه به این‌که ۷۰ درصد از کره زمین را آب پوشانده است، به احتمال زیاد، بقایای آن در اقیانوس سقوط خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود که قسمت عمده بقایای این موشک بزرگ هنگام ورود به جو زمین خواهد سوخت و بعید است که آسیب یا خسارتی روی زمین ایجاد کند.

بیشتر از تکنولوژی