تجاوز ۲۸ جنگنده چینی به حریم هوایی تایوان

ارتش تایوان در واکنش به این تهاجم گسترده نیروهای رزمی گشت هوایی‌اش را به‌سرعت مستقر کرد

پرواز آزمایشی یک فروند جنگنده سوخو در رزمایشی در چین- JOHANNES EISELE / AFP

وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) شاهد ورود بی‌سابقه ۲۸ جنگنده چینی به حریم هوایی‌اش بود، بزرگ‌ترین تجاوز هوایی هواپیماهای پکن.

به گزارش رویترز، ارتش تایوان در واکنش به این تهاجم گسترده که ناوگانی از جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای را شامل می‌شد، نیروهای رزمی گشت هوایی‌اش را به‌سرعت مستقر کرد و برای هواپیماهای مهاجم پیام هشدار مخابره کرد. 

چین چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به «قدرت‌های خارجی» هشدار داد در «مسئله تایوان» دخالت نکنند و این اقدام را «پاسخ قاطع» پکن به «تبانی» تایپه و واشنگتن خواند.

این بزرگ‌ترین تهاجم [به حریم هوایی تایوان] بوده است، که رکورد قبلی ورود ۲۵ جنگنده چینی در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) را به حاشیه برد.

بنا بر اعلام تایوان، چین چهار بمب‌افکن اچ‌ـ‌۶ مجهز به کلاهک هسته‌ای، جنگنده‌های ضد‌زیردریایی، جنگنده‌های مجهز به جنگ‌افزارهای الکترونیک و ۱۴ جنگنده جی‌ـ‌۱۶ و ۶ جنگنده جی‌ـ‌۱۱ اعزام کرده بود.

وزارت دفاع ملی تایوان ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۵ خرداد) در توییتی نوشت: «۲۸ هواپیمای پی‌ال‌ای (وای‌ـ‌۸ ای‌اس‌دبلیو، اچ‌ـ‌۶‌*۴، وای‌ـ‌۸ ایی‌دبلیو، کی‌جی‌ـ‌۵۰۰ ای‌ایی‌دبلیو و سی‌*‌۲، جی‌ـ‌۱۶‌*۱۴ و جی‌ـ‌۱۱*۶) در ۱۵ ژوئن‌ ۲۰۲۱ وارد جنوب غرب محدوده دفاعی حریم هوایی تایوان شدند.»

 

تایوان که حکومتی دموکراتیک دارد خود را کشوری مستقل می‌داند اما چین مدعی است که تایوان جزو قلمرو آن، و استانی جدا‌شده است.

در یک سال گذشته، وزارت دفاع تایوان تقریبا هرروز تجاوز هواپیماهای چینی به حریم هوایی‌ تایوان بر فراز آب‌های دریای چین جنوبی را گزارش داده است.

این بار جنگنده‌های چینی علاوه بر منطقه نزدیک به جزایر پراتاس، اطراف بخش جنوبی تایوان نیز پرواز کرده‌اند.

این نمایش قدرت چین پس از آن بود که رهبران گروه هفت روز یکشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) بیانیه‌ای صادر کردند و از دولت چین خواستند صلح و «ثبات در تنگه تایوان» را حفظ کند. اما پکن گفت گروه هفت «در امور داخلی چین دخالت کرده است». 

بنا بر اعلام نیروی دریایی آمریکا، هواپیماهای چینی همان روز که ناوگروه هواپیمابرآمریکا با هدایت اَبرناو یو‌اس‌اس رونالد ریگان در بخشی از روال عادی ماموریتش وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد، بر فراز این منطقه پرواز کرده بودند.

سخنگوی ناوگروه ۵ گفت ناوگروه رونالد ریگان از هرگونه برخورد با هواپیماهای نظامی چینی خودداری کرد.

«در مدت عملیات ناوگروه در دریای چین جنوبی، تمام تبادل پیام‌ها بین کشتی‌ها و هواپیماها مطابق با قواعد بین‌المللی بوده و بر عملیات ما تاثیر نگذاشته است.»

یک مقام بلندپایه به رویترز گفت این [اقدام برای] «ارعاب راهبردی ارتش آمریکا» بود و [چین] می‌خواست آمریکا توانایی وقابلیت آن‌ها را بشناسد.

© The Independent