رهبران گروه ۷ درباره پیمان مقابله با همه‌گیری‌های جدید گفت‌و‌گو می‌کنند

«بریتانیا و متحدانش در گروه ۷ پیشینه‌ای موفق در همکاری و حمایت از یکدیگر و محافظت از آسیب‌پذیرین گروه‌ها دارند»

مت هنکاک گفت: «فرصتی پیش آمده است از این همه‌گیری درس بگیریم و از امنیت سلامت جهانی محافظت کنیم» - Jacob King / AFP

رهبران بهداشت و درمان جهان توافقی برای کمک به کاهش خطر همه‌گیری‌های جهانی و تهدیدهای نوظهور آتی در حوزه سلامت را به بحث و گفت‌و‌گو می‌گذارند.

انتظار می‌رود کشورهای عضو گروه ۷، همراه سایر کشورها، به توافق برسند اطلاعات چگونگی شناسایی این‌گونه تهدیدها و علل بروز آن را به اشتراک بگذارند.

بنا بر اعلام دولت بریتانیا، شناسایی زودهنگام مسائل و موارد مرتبط با سلامت حیوانات و محیط زیست در پیشگیری از شیوع بیماری‌ها مهم است.

این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته، کشورهای عضو مجمع بهداشت جهانی، گروه تصمیم‌گیرنده اصلی در سازمان بهداشت جهانی، رای دادند که مزایای ایجاد پیمانی جهانی در زمینه همه‌گیری بررسی و ارزیابی شود.

مجمع کارگروهی را تعیین می‌کند تا گزارشی در مورد تقویت آمادگی مقابل همه‌گیری‌ها تهیه شود.

وزرای بهداشت کشورهای عضو گروه ۷ برای توافق در مورد جزئیات، پنجشنبه و جمعه (۱۳ و ۱۴ خرداد) در دانشگاه آکسفورد با یکدیگر دیدار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های هند، کره جنوبی، استرالیا و آفریقای جنوبی نیز به‌صورت مجازی شرکت خواهند کرد. 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت: «در سطح جهانی، قدرت ما به‌ اندازه ضعیف‌ترین حلقه زنجیره امنیت سلامت است. تا وقتی همه در امان نباشند، هیچ‌کس در امان نیست.»

او در ادامه گفت: «باید از پیشرفت‌ها در توانایی جمع‌آوری، تحلیل و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های سلامت از جنبه‌های گوناگون زندگی، بهتر استفاده کنیم که امکان همکاری سریع‌تر برای پاسخ به تهدیدهای امنیت سلامت و توقف خط سیر بیماری‌ها را فراهم می‌کند.»

«بریتانیا و متحدانش در گروه ۷ پیشینه‌ای موفق در همکاری و حمایت از یکدیگر و محافظت از آسیب‌پذیرین گروه‌ها دارند.»

هنکاک گفت: «فرصتی پیش آمده است از این همه‌گیری درس بگیریم تا دست‌به‌دست هم بازسازی را پیش ببریم و از امنیت سلامت جهانی محافظت کنیم.»

دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، با اشاره به گزارشی در مورد عملکرد اعضای گروه ۷، گفت: «این گزارش نشان می‌دهد که اعضای گروه ۷ دارند همکاری می‌کنند تا امنیت سلامت جهانی را تقویت کنند، از جمله استخدام ۱۹ هزار «بازرس بیماری» در بیش از ۸۰ کشور جهان تا با شیوع بیماری‌ها پیش از تبدیل به همه‌گیری مقابله شود.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی دوشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) در چارچوب اصلاحات اساسی که کشورهای عضو این سازمان در نظر گرفته‌اند، درخواست کرد پیمانی بین‌المللی برای تقویت آمادگی مقابل همه‌گیری‌ها، در سال جاری به بحث و مذاکره گذاشته شود.

تدروس آدانوم گبریسوس گفت‌: «تنها توصیه‌ای که به عقیده من در تقویت سازمان بهداشت جهانی و امنیت سلامت جهانی موثرترین است توصیه به پیمانی برای آمادگی و پاسخ به همه‌گیری‌هاست. این طرحی است که دیگر وقتش رسیده است.»

بنا بر آمار دانشگاه جانز هاپکینز، کووید‌ـ‌۱۹ تاکنون جان حدود ۳.۷ میلیون نفر را گرفته است.

گزارش بیشتر از پی‌ای (پرس اسوسیشن)

© The Independent