نامگذاری گونه‌های کرونا با الفبای یونانی به جای نام کشورها

«هیچ کشوری نباید برای شناسایی و گزارش گونه‌های جدید سرزنش شود»

به طور سنتی ویروس‌ها بر اساس محلی که در آن ظاهر شده اند نام‌گذاری می‌شدند-Sajjad HUSSAIN / AFP

سازمان بهداشت جهانی گفت گونه‌های کووید باید با استفاده از حروف الفبای یونانی نام‌گذاری شوند تا از «لکه‌دار» شدن اعتبار کشورهایی که نخستین بار این بیماری در آن‌ها شناسایی شد جلوگیری شود.

تحت این نظام نام‌گذاری، گونه بریتانیایی که اولین بار در سپتامبر سال گذشته (۲۰۲۰) در کنت شناسایی شد به جای عبارات علمی بی.۱.۱۷، GRY و 20I/S:501Y.V1 با نام گونه آلفا شناخته می‌شود.

نوعی از این ویروس که به «گونه هندی» معروف و در حال شیوع در انگلستان است و حتی شاید باعث به تعویق افتادن پایان قرنطینه‌ای که برای ۲۱ ژوئن برنامه‌ریزی شده بود شود نیز دلتا نام گرفته است.

هشت گونه نگران‌کننده و گونه جالب توجه دیگر نیز حروفی از بتا تا کپا گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی گفت این نام‌ها جایگزین نام‌های علمی فعلی نخواهد شد اما «آسان‌تر و عملی‌تر است که با استفاده از آن‌ها می‌توان با مخاطب امور علمی صبحت کرد.»

ماریا فن کرکوف، دبیر فنی سازمان بهداشت جهانی در امور کووید-۱۹، گفت: «این حروف آسان بوده و به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند و بر اساس الفبای یونانی‌اند. این نظام بعد از مشورت و بررسی نظام‌های نام‌گذاری مختلف برگزیده شد. این اسامی به بحث‌های عمومی درباره گونه‌های نگران‌کننده و جالب توجه کمک خواهد کرد چرا که به سختی می‌شد نظام نام‌گذاری عددی را دنبال کرد.»

در ادامه فهرست کامل اسامی گونه‌های کووید بر اساس نظام جدید سازمان جهانی بهداشت را می‌بینید:

- آلفا: بی.۱.۱.۷ - گونه‌ای که اولین بار در بریتانیا شناسایی شد

- بتا: بی.۱.۳۵۱ - آفریقای جنوبی

- گاما: پی.۱ - برزیل

- دلتا: بی.۱.۶۱۷.۲ - هند

- اپسیلون: بی.۱.۴۲۷/بی.۱.۴۲۹ - ایالات متحده

- زتا: پی.۲ - برزیل

- اتا: بی.۱.۵۲۵ - کشورهای متعدد

- تتا: پی.۳ - فیلیپین

- آیوتا: بی.۱.۵۲۶ - ایالات متحده 

- کپا: بی.۱.۶۱۷.۱ - هند

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت مهم است کشورها طرحی برای نظارت بر ویروس و نمونه‌برداری از بافت ژنتیکی آن داشته باشند تا گونه‌های جدید را بدون نگرانی از مورد سرزنش قرار گرفتن به دلیل ظهور آن نوع جدید، کشف کنند.

دکتر فن کرکوف گفت: «هیچ کشوری نباید برای شناسایی و گزارش گونه‌های جدید سرزنش شود.»

به طور سنتی ویروس‌ها بر اساس محلی که در آن ظاهر شده اند نام‌گذاری می‌شدند، از جمله بیماری‌های ابولا و «آنفلوآنزای اسپانیایی» که بیماری عالم‌گیر سال ۱۹۱۸ بود.

سازمان بهداشت جهانی که به دلیل مرتبط نبودن این ویروس با شهر ووهان چین آن را کووید-۱۹ نام نهاد، ماه گذشته (مه) اعلام کرد به دنبال اسامی جدید برای گونه‌های مختلف این بیماری است.

گروهی از دانشمندان چندین جایگزین مختلف را برای نظام نام‌گذاری موجود بررسی کردند، از جمله نام خدایان یونانی و اسامی ابداعی مستعار اما در نهایت بر استفاده از حروف الفبای یونانی اجماع کردند.

 

© The Independent