شناسایی نوع ترکیبی ویروس کرونا در ایران؛ هیبرید هندی-کالیفرنیایی

وزیر بهداشت: این نوع از ویروس یکی از «بدترین انواع سوغاتی» است که می‌شد برای کشور آورد

تاکنون شمار مجموع جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر گزارش شده است- AFP

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از کشف سه مورد قطعی و ۳۰ مورد ابتلای مشکوک به نوعی از ویروس کرونا در استان هرمزگان خبر داد که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، وزیر بهداشت ایران همچنین گفت که سه مورد تاییدشده نوع هندی جهش‌یافته ویروس کرونا در استان قم شناسایی شده‌اند، و در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که کارگران هندی آن را اداره می‌کنند، دست‌کم ۱۰ مورد جدید ابتلا به این نوع از ویروس شناسایی شده‌اند.

او گفت که ۱۰ مورد شناسایی‌شده در آذربایجان غربی، ترکیبی و از نوع «هیبرید هندی-کالیفرنیایی» است، که به گفته او یکی از «بدترین انواع سوغاتی» است که می‌شد برای کشور آورد.

خبرگزاری ایسنا گفته است که در یک کارخانه فولاد در استان یزد که دارای کارگران هندی و ایرانی است، شماری از کارکنان به ویروس کرونای نوع هندی مبتلا و قرنطینه شده‌اند.

وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه گفت که در شبانه‌روز گذشته ۳۴۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در سطح کشور جان باخته‌اند و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ هزار و ۸۷۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. تاکنون شمار مجموع جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حال حاضر و در موج چهارم شیوع ویروس کرونا، بیش از ۳۰۰ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی، یعنی خطرناک، قرار دارند و مراکز درمانی و بهداشتی با حداکثر ظرفیت مشغول رسیدگی به بیماران هستند.

همزمان، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده است که بزرگترین محموله تجهیزات خط تولید واکسن کرونا از شانگهای چین وارد فرودگاه امام خمینی تهران و تحویل ستاد اجرایی فرمان امام شده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران گفته است که با تجهیزات جدید، تولید واکسن در ایران به ۳۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

قبلا بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن از چهار کشور روسیه، هند، چین و کره وارد ایران شده است، اما واکسیناسیون همگانی با تاخیر انجام می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با اشاره به فرسودگی کادر درمان و ابراز نگرانی از احتمال موج شیوع ویروس‌ جهش‌یافته جدید، هشدار داده است که «اگر مردم عید فطر را مراعات نکنند، کار بسیار بسیار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز خواهان جلوگیری از مسافرت‌ها در تعطیلات عید فطر شده است. پیش‌تر، مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران، از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، گفته بودند که سفرهای نوروزی در انتشار ویروس و وقوع موج اخیر ابتلا در کشور تاثیر عمده داشته است.