کشف پرجهش‌ترین نوع کووید در مسافران تانزانیا

آخرین آمار ابتلا در تانزانیا ماه مه پارسال بود که حدود ۵۰۰ فرد مبتلا و ۲۰ مورد مرگ گزارش دادند

محققان موسسه کریسپ همچنان در حال بررسی این نوع کووید هستند تا بفهمند تعامل آن با پادتن‌ها چگونه است - FILBERT RWEYEMAMU / AFP

طبق بررسی تحلیلی تازه‌ای، نوعی از کووید-۱۹ که در بدن مسافران تانزانیا کشف شده است پرجهش‌ترین نوع آن در جهان است. 

طبق گزارشی که یکی از کارشناسان بهداشت در اختیار سازمان جهانی بهداشت گذاشته است این نوع کرونا نسبت به انواع دیگری که تاکنون کشف شده چندین جهش بیشتر داشته است. 

به گفته تولیو دی اولیویرا رئیس موسسه علمی کریسپ که در ده کشور آفریقایی آزمایش‌های ژنتیکی انجام می‌دهد، گروه وی این نوع کووید را در بدن مسافرانی پیدا کردند که از تانزانیا به آنگولا آمده بودند. 

دی اولیویرا افزود محققان موسسه کریسپ همچنان در حال بررسی این نوع کووید هستند تا بفهمند تعامل آن با پادتن‌ها چگونه است. 

در مورد این ویروس در تانزانیا اطلاعات چندانی ندارند، کشوری که رئیس جمهور آن جان ماگوفولی اوایل ماه درگذشت و شایعه شده بود که به کووید-۱۹ مبتلا است. 

رئیس جمهور تانزانیا را روز جمعه به خاک سپردند یعنی ۹ روز پس از آن که مقامات رسمی این کشور گفته بودند بر اثر سکته قلبی درگذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماگوفولی پیش از اعلام خبر درگذشتش به مدت بیش از دو هفته در انظار عمومی ظاهر نشده بود و همین به گمانه‌زنی‌های سیاستمداران مخالف وی در مورد ابتلایش به این بیماری دامن می‌زند، گمانه‌زنی‌هایی که هرگز تأیید نشده است. 

در دوره ریاست جمهوری آقای ماگوفولی، تانزانیا دیگر آمار کووید-۱۹ خود را منتشر نمی‌کرد و همین امر نگرانی از وقوع همه‌گیری پنهان را بیشتر کرد. 

آخرین باری که این کشور شرق آفریقا آماری ازاین ویروس منتشر کرد ماه مه پارسال بود که از حدود ۵۰۰ نفر مبتلا و ۲۰ مورد مرگ و میر گزارش دادند. 

آقای ماگوفولی یک ماه بعد اعلام کرد با اعمال محدودیت‌های بسیار اندک قرنطینه‌ای در سراسر کشور از جمله در زنگبار که پذیرای گردشگران از سراسر جهان است، تانزانیا «از ویروس کرونا پاک شده» است. 

هم‌اکنون همه منتظرند ببینند آیا جانشین وی سامیا سولوهو حسن که پیش از این معاون رئیس جمهور بود اقداماتی را برای اجباری شدن ماسک یا دستور واکسن‌زنی برای مهار شیوع این همه‌گیری در دستور کار خود قرار می‌دهد یا نه. 

البته در مجلس ادای احترام به پیکر آقای ماگوفولی، بیشتر حاضران از جمله خود خانم حسن ماسک به صورت نداشتند. 

گزارش‌های بیشتر در خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان