رمزارز: پول‌های دیجیتالی «ضرب‌شده» بانک‌های مرکزی به افزایش تقاضا می‌انجامد؟

همه‌‌گیری کووید‌-۱۹ گزینه‌های استفاده از پول دیجیتالی را در چند نهاد افزایش داده است

سه چهارم کسانی که در نظرخواهی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که به اعتقاد آنها وجه رایج سنتی در کشورها ملغی خواهد شد - Martin BUREAU / AFP

پژوهش جدید موسسه تحقیقاتی «اکونومیست اینتِلیجِنس یونیت» (ای‌آی‌یو) حاکی از آن است که استفاده گسترده‌تر پول دیجیتالی که بانک‌های مرکزی برخی کشورها از جمله چین و بریتانیا (در بریتانیا به آن بانک مرکزی انگلستان گفته می‌شود) در دستور کار دارند می‌تواند تقاضا برای «توکِن» های دیجیتالی را افزایش دهد. توکن یا نشانه، رمزارزی است که بلاک چِین خود را که معمول رمزارزهایی مثل بیت‌کوین است، نداشته و روی بلاک چین‌های دیگر سوار می‌شوند.

بنا به گزارش «ای‌آی‌یو»، پول‌های دیجیتالی بانک مرکزی یا «سی‌بی‌دی‌سی» رمزارزهایی هستند که بزرگ‌ترین بانک یک کشور به آن وزن قانونی می‌بخشد که بتوان از آن برای پرداخت دیون و مالیات استفاده کرد. نمونه آن «یوان دیجیتالی» چین و «کرونای الکترونیکی» سوئد است.

هرچند بانک‌های مرکزی کشورها در پذیرش رمزارزها «با تاخیر» عمل کرده‌اند، اما این گزارش می‌گوید که آنها همچنان در پذیرش انواع دیگر توکن‌های دیجیتالی که از طرف دولت حمایت نمی‌شوند، نفوذ دارند. 

این گزارش به نقل از هنری ارسلانیان، مدیر اداره رمزارز موسسه حسابرسی «پی‌دبلیوسی»، یکی از بزرگ‌ترین موسسات حسابرسی خبره و خدمات مالی در جهان می‌گوید: «اگر مردم به پول دیجیتالی بانک مرکزی عادت کنند ـ به ذخاير مالی بانک مرکزی در چارچوب دیجیتالی دسترسی پیدا کنند ـ این امر استفاده از دیگر انواع رمزارز را برای آنها آسان‌تر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کارشناسان می‌گویند رمزارزی که از طرف یک بانک مرکزی صادر شود، نسبت به پول‌های دیجیتالی که مثل بیت‌کوین اصل آن بر عدم بستگی به تراکنش‌های مالی متمرکز مبتنی است، بیشتر مرکزیت دارد. بهای رمزارزهای «سی‌بی‌دی‌سی» نیز نسبت به «توکِن» یا «نشانه‌های» دیجیتالی باثبات‌تر است زیرا آنها به وجوه تایید شده بانک مرکزی برای پرداخت وام (یا مالیات) وابسته‌اند.

در تحقیق‌هایی که به سفارش بستر معاملات رمزارز «کریپتو دات کام»، صورت گرفته، کارشناسان نظر مقام‌های ۲۰۰ نهاد سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی موسسات را بین ماه‌های فوریه و آوریل جویا شدند.

حدود یک سوم شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی در ایالات متحده و سایرین در بریتانیا، چین، استرالیا، آلمان، فرانسه و سنگاپور مستقر بوده‌اند. 

اغلب کسانی که در این پژوهش شرکت کردند ـ حدود شصت درصد ـ معتقدند که «سی‌بی‌دی‌سی» به استفاده از دیگر اشکال پول‌های دیجیتالی و رمزارزهایی که از طرف دولت‌ها حمایت نمی‌شوند، کمک خواهد کرد. 

حدود هشتاد درصد این افراد گفته‌اند که «ضرب» «سی‌بی‌دی‌سی» امری «لازم» برای عملکرد بازار سرمایه‌های دیجیتالی و مکمل استفاده از رمزارز است.

با توجه به اینکه باهاماس و چین هم‌اکنون در حال «ضرب» پول‌های دیجیتالی خود بوده و دیگر کشورها نیز مشغول بررسی گزینه‌هایشان هستند، برخی از شرکت‌کنندگان در نظرخواهی می‌گویند «سی‌بی‌دی‌سی»ها می‌توانند ظرف سه تا پنج سال دیگر به نوعی وارد جریان استفاده فعال شوند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که همه‌‌گیری کووید‌-۱۹ گزینه‌های استفاده از پول دیجیتالی را در چند نهاد افزایش داده است.

آنها همچنین خاطرنشان کرده‌اند که اختیار کردن «سی‌بی‌دی‌سی» می‌تواند در آینده با چالش‌هایی از جمله فقدان آموزش، سواد فنی و نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی و عدم اعتماد مردم به ایمنی بسترها روبه‌رو شود.

اما نزدیک به سه چهارم کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که به اعتقاد آنها وجه رایج سنتی در کشورها ملغی خواهد شد و نیمی از آنها اعتقاد دارند که این امر در مدت‌زمان پنج سال آینده محقق خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد