روحانی: اگر خودمان می‌خواستیم تحریم نفت و بانکی تا الان برطرف شده بود

حسن روحانی می‌گوید جمهوری اسلامی منتظر رفع همه تحریم‌ها و نه فقط بخشی از آنهاست

مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا ارزیابی متفاوتی از نتیجه مذاکرات وین ارائه داده‌اند- عکس از ایرنا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی گفته است، عدم رفع تدریجی تحریم‌ها خواست جمهوری اسلامی بوده است وگرنه این امکان وجود داشت که تحریم نفت و بانکی اوایل امسال و یا اواخر سال گذشته برداشته شود.

 

او روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی ویدیویی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «با همه حرف‌ها، بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است و در عمل باید توافق کامل شود و وقتی کامل شد، اجرا کنیم. البته تصمیم خود ما است و درست هم هست و تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود، بعد اجرا شود.»

روحانی در حالی از توافق کامل با آمریکا برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید که در ماه‌های اخیر همواره تحریم‌ها را دلیل اصلی مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی در کشور دانسته و بر ضرورت رفع سریع آنها تاکید کرده بود.

همزمان، مقامات آمریکایی در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود در مورد قصد جمهوری اسلامی برای متعهد ماندن به تعهدات خود در توافق اتمی ابراز تردید کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده است، در گفتگو با با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل بار دیگر تاکید کرده که این پرسش همچنان بی‌پاسخ است که آیا ایران واقعا برای برداشتن این گام‌ها آماده است.

از سوی دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را «بسیار نگران‌کننده» دانسته و گفته فقط کشورهایی اقدام به غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد می‌کنند که بمب هسته‌ای می‌سازند.

رافائل گروسی در مصاحبه‌ای که دیروز چهارشنبه در روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز منتشر شد، گفت: «وقتی کشوری که غنی‌سازی ۶۰ درصدی می‌کند، موضوع خیلی جدی است. فقط کشورهایی که بمب (اتمی) می‌سازند، به این سطح می‌رسند. غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی تقریبا در سطح تسلیحاتی است؛ غنی‌سازی تجاری در سطح ۲، ۳ درصد است.»

پیش از این روسیه از قصد ایران برای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داده بود، اما مقامات جمهوری اسلامی توقف روند غنی‌سازی در این سطح را هنوز تایید نکرده‌اند.

در محافل سیاسی و مطبوعاتی نزدیک به مراکز قدرت در جمهوری اسلامی گفته می‌شود تهران قصد دارد اعلام توافق نهایی را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کند تا به دولت روحانی این امکان داده نشود که دستیابی به توافقی برای رفع تحریم‌ها را در کارنامه خود ثبت کند.