واکنش بلینکن به اظهارات روحانی درباره نزدیک بودن توافق

«برای ما جنبه خبری دارد»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا-Alex Brandon / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده، در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، به روشنی اعلام کرد که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، آمریکا نیز چنین خواهد کرد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که گفته بود «توافق نزدیک است»، گفت: «این برای ما جنبه خبری دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که برای پنجمین دور مذاکرات وین به منظور بازگشت به برجام در اتریش حضور دارد، گفته است که این می‌تواند آخرین دور گفت‌و‌گو‌ها باشد.

در مقابل مقامات اسرائیل در مورد بازگشت به برجام و پیامدهای نادیده گرفته شدن نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه به آمریکا هشدار داده‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل، بلینکن درباره گفت‌و‌گو‌های غیرمستقیم با ایران گفت: «به روشنی اعلام کرده‌ایم که هر طرف برای بازگشت به برجام باید چه اقداماتی انجام دهد. اما این پرسش همچنان بی‌پاسخ است که آیا ایران واقعا برای برداشتن این گام‌ها آماده است.»

او در ادامه به اختلافات اسرائیل و آمریکا در زمینه نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت این اختلاف نظرها بر کسی پوشیده نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا با حمایت از توافق هسته‌ای به منافع آن شامل نظارت و بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح غنی‌سازی در ایران و پرسش‌های بی‌پاسخ در زمینه کشف ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده، ابراز نگرانی کرده است.

او می‌گوید سطح غنی‌سازی در ایران به اندازه کشورهای تولید کننده سلاح هسته‌ای است.

ایران در واکنش به انفجار دوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرد. اما در عین حال تاکید دارد که در فعالیت‌های هسته‌ای به دنبال اهداف صلح‌آمیز است.