سناتورهای جمهوری‌خواه: توافق جدید با ایران باید در سنای آمریکا تصویب شود

«هرگونه توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، با مخاطراتی همراه است که همه ملت آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد»

پنج سناتور جمهوری‌خواه، ازجمله ران جانسون (سمت راست) و تد کروز (سمت چپ)، این لایحه جدید را ارائه کرده‌اند- NICHOLAS KAMM / AFP

پنج سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با ارائه لایحه‌ای، خواستار آن شدند که هرگونه توافق جدید با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، با مشورت و تایید مجلس سنای آمریکا انجام شود.

ران جانسون، تد کروز، جیمز ریش، جان باراسو و مارکو روبیو، در لایحه‌ای که این هفته به‌عنوان یک «اصلاحیه» (amendment) ارائه کرده‌اند، توافق جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران را که به یک قرارداد بینجامد، مشمول شرایط بند دوم از دومین بخش اصل دوم قانون اساسی آمریکا درمورد میزان اختیارات رئیس جمهوری در معاهدات با دیگر کشورها دانسته‌اند. براساس  بند مذکور از قانون اساسی، این‌گونه معاهدات باید با مشورت و تایید مجلس سنا با رای مثبت دو سوم سناتورها انجام شود.  

به گفته این سناتورها، هرگونه توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، با مخاطراتی همراه است که همه ملت آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این لایحه با ملزم کردن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به ارائه توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان یک معاهده به سنا، امکان نظارت بر هماهنگی آن با قانون اساسی را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشنهاددهندگان این طرح همچنین خواستار آن شده‌اند که بدون مشورت و موافقت دو سوم اعضای سنای آمریکا، رئیس‌ جمهوری نتواند درمورد معافیت، تعلیق، کاهش یا لغو تحریم‌ها تصمیم بگبرد، یا به هر شکل دیگر، کارایی تحریم‌ها را براساس موارد قانونی دیگر محدود کند، یا از اجرای آن‌ها جلوگیری کند. 

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در معرفی این لایحه گفت: «دولت اوباما هرگز توافق فاجعه‌بار هسته‌ای اوباما-بایدن با ایران را به سنا ارائه نداد، زیرا می‌دانستند که این توافق با مخالفت اکثریت دو حزب مواجه می‌شود. جای تعجب نیست که دولت بایدن نیز اعلام کرده معامله‌ای که اکنون در حال مذاکره بر سر آن است را نیز به سنا ارسال نخواهد کرد.» کروز خواستار این شد که دیگر سناتورها با او، ران جانسون، پیشنهاددهنده اولیه لایحه و سه سناتور جمهوری‌خواه دیگر همراه شوند و از رئیس جمهوری بخواهند که توافق جدید را به کنگره ارائه دهد.    

در هفته‌های گذشته، مذاکراتی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین در جریان بوده است که هدف آن رسیدن به توافقی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان در قالب توافق برجام بوده است. پنجمین دور این مذاکرات، از روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه آغاز شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به «توافق نهایی» ابراز امیدواری کرده‌اند.