کاخ سفید و کرملین مقدمات دیدار بایدن و پوتین را فراهم می‌کنند

پیش‌بینی می‌شود که ژنو محل اولین ملاقات حضوری جو بایدن، در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، با ولادیمیر پوتین باشد

این اولین دیدار جو بایدن در مقام رئیس‌جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین به شمار می‌رود-ALEXEY DRUZHININ / AFP

مقامات آمریکایی می‌گویند که کاخ سفید و کرملین در تلاش برای برگزاری نشستی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه آینده در سوئیس هستند.

کاخ سفید روز دوشنبه ۲۴ مه، در بیانیه‌ای از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با نیکلای پاتروشف، همتای روسش خبر داد و گفت که این دیدار در ادامه مذاکرات اخیر وزیران خارجه دو طرف در ریکیاویک، صورت گرفته است.

بیانیه کاخ سفید زمان و مکان دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا و روسیه را اعلام نکرده اما پیشتر منابع آگاه در آمریکا گفته بودند که این دیدار احتمالا در ژنو خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که ژنو محل اولین ملاقات رو در روی جو بایدن، در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، با پوتین، در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۵ و ۲۶ خرداد) باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه‌ کاخ سفید گفت‌وگوی مشاوران امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و روسیه را سازنده توصیف کرده و گفته است که «طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به منافع مشترک با اولویت ثبات استراتژیک» مورد مذاکره قرار گرفت.

بیانیه کاخ سفید حاکی است که دو طرف توافق کردند عادی‌سازی مناسبات آمریکا و روسیه به نفع دو کشور است و به ثبات جهانی کمک می‌کند.

دولت جو بایدن اولین بار در ماه گذشته خواستار ملاقات رهبران آمریکا و روسیه شده بود. آن زمان نام روسیه با برخی اقدامات تهاجمی گره خورده بود، از جمله استقرار نیرو در مرز اوکراین، هک سایبری شرکت سولارویندز در آمریکا، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اقدام روسیه در اجیر کردن نیروهایی برای حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان، و مسموم کردن و به زندان انداختن الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن خواستار «روابط قابل پیش‌بینی و باثبات»‌ با مسکو است.

بلینکن هفته گذشته در ایسلند با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ملاقات کرده بود.

دیدار احتمالی جو بایدن با ولادیمیر پوتین در پایان رشته سفر اروپایی او صورت خواهد گرفت. بایدن قرار است در اولین رشته سفر خارجی خود در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست گروه هفت کشور ثروتمند جهان در لندن شرکت کرده و سپس از مقر ناتو در بروکسل دیدار کند.