تعویق نشست خبری رئیس آژانس به دلیل «پیام‌های متناقض ایران»

آژانس اعلام کرد که ساعاتی بعد، بیانیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد

رافائل گروسی،‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- Michael Sohn  / AFP

نشست خبری مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دلیل «پیام‌های متناقض» ایران به تعویق افتاد. قرار بود رافائل گروسی، ساعت سه بعدازظهر یکشنبه به وقت وین در باره بازرسی از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی نشستی خبری داشته باشد، اما آژانس اعلام کرد که ساعاتی بعد، بیانیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد.

روز یکشنبه شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که با وجود به پایان رسیدن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی از سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی به مدت یک ماه وجود دارد.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یک مقام آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: «در صورت قطعی شدن این تصمیم، انتظار می‌رود طرف مقابل با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا در اوایل اسفندماه پارسال، تنها چند روز قبل از پایان ضرب‌الاجل مجلس به طرف غربی برای لغو تحریم‌ها طبق قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، تهران و آژانس توافقی امضا، و بیانیه‌ای در این باره منتشر کردند. بر پایه آن بیانیه، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف، و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچ گونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

بر اساس این توافق، آژانس به فعالیت‌های «ضروری» خود برای راستی‌آزمایی و نظارت بر مراکز هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. مقصود از تداوم راستی‌آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده است، این است که «ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده، ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

به نظر می‌رسید که هم جمهوری اسلامی ایران و هم آژانس، برای به نتیجه رسیدن احتمالی مذاکرات احیای برجام در وین، فعلا انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند.

روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز گفت که تهران تا به نتیجه رسیدن مذاکرات، به گفت‌وگو ادامه خواهد داد. او در جلسه هیئت دولت گفت: «با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند.»