گروسی: ایران باید درباره منشاء اورانیوم کشف ‌شده توضیح دهد

ماه گذشته رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رد اورانیوم را در دو سایت در داخل ایران پیدا کرده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - ALEX HALADA / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با نیوزویک بار دیگر از ایران خواست منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌هایی که پیش‌تر اعلام نشده بود را فاش کند.

گروسی در گفت‌و‌گو با این نشریه آمریکایی تاکید کرد که جزئیات و بحث‌های فنی مربوط به منشاء دقیق اورانیوم کشف شده به طور کامل با آینده توافق هسته‌ای مرتبط است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که همچنان پرسش‌های زیادی به پاسخ مانده و نکته‌های مبهم زیادی درباره رد اورانیوم کشف شده مطرح است.

گروسی گفت:‌«باید بدانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است و چه فعالیت‌هایی در جریان بوده است. اگر ماده‌ای آنجا بوده، حالا کجاست. از آنجایی که این سایت‌ها اعلام نشده بوده، بحث درباره آن بسیار ضروری است و تا کنون بحث فنی همراه با جزئیات انجام نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رد اورانیوم را در دو سایت در داخل ایران پیدا کرده است. سایت‌هایی که پیش‌تر اعلام نشده بود و تهران پس از ماه‌ها مخالفت و سنگ‌اندازی پیش راه بازرسان، در تابستان گذشته با بازرسی از آنها موافقت کرد.

این سایت‌ها نیز مانند بسیاری از بخش‌های اعلام نشده برنامه‌های هسته‌ای ایران از طریق گزارش‌های محرمانه به آژانس اطلاع داده شد. برخی بر این باورند که یکی از این سایت‌ها سایت تورقوزآباد بوده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی دو سال قبل خود در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کرد. این سایت پس از به سرقت رفتن آرشیو هسته‌ای از ساختمانی در جنوب تهران، مورد توجه اسرائیل و رسانه‌ها قرار گرفت. سایتی که مقامات تهران تا مدت‌ها آن را قالی‌شویی برادران رضایی معرفی می‌کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافقی که به آن دست یافته قرار است در روزهای آینده برای بررسی موضوع با مقامات تهران تشکیل جلسه دهد.

گروسی می‌گوید در این جلسه پرسش‌های روشنی را پیش روی مقامات تهران می‌گذارد و امیدوار است در مورد فعالیت‌های اعلام نشده تهران به نتیجه مشخصی برسد.

این درحالی است که تهران ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به  قطع همکاری تهدید کرده بود و تا خردادماه به طرف‌های توافق هسته‌ای فرصت داده با بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها زمینه ادامه همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کنند.