هشدار در مورد تلاش‌هایی برای تغییر نظام سیاسی در فلسطین

حماس خواستار اجرایی شدن توافق قبلی با "فتح" برای ایجاد رهبری واحد تحت زعامت محمود عباس است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

طی چند روز گذشته نیروهای امنیتی فلسطین در موارد متعددی مانع رسیدن جوانان فلسطینی به مقر ریاست دولت در شهر رام‌الله شدند و از نزدیک شدن گروه‌هایی از جوانان که در اعتراض به عملکرد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال درگیری‌های اخیر دست به تظاهرات زده بودند، به دفاتر دولتی جلوگیری کردند. این در حالی است که مقامات فلسطینی با اشاره به تلاش‌هایی برای تغییر نظام سیاسی با حمایت خارجی هشدار داده و وعده سپردند که هرگز اجازه پیشرفت چنین اقدامی را نخواهند داد.

با توجه به همین نگرانی، تدابیر امنیتی شدید در شهر رام‌الله، به ویژه در اطراف مقر ریاست دولت فلسطین اتخاذ شده است تا از نزدیک شدن معترضانی که از مرکز شهر قصد ورود به این منطقه را دارند جلوگیری به عمل آید.

تغییر نظام سیاسی؟

البته تدابیر ویژه امنیتی که شهر رام‌الله در جریان تعطیلات عید فطر و آغاز هفته گذشته شاهد آن بود، به تدریج کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال و پیش از اعلام آتش‌بس، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش "فتح"، در یک مصاحبه تلویزیونی از معترضان خواست به‌جای تجمع در مقابل مقر ریاست دولت فلسطین به نقاط تماس با ارتش اسرائيل بروند و با بلند کردن پرچم فلسطین، به سمت اسرائیلی‌ها سنگ پرتاب کنند. وی تأکید کرد که جنبش فتح "هرگز اجازه تغییر نظام سیاسی فلسطین را با روشی که تل‌آویو از آن حمایت کند، نخواهد داد." دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح از طرف‌هایی که از ذکر نام‌های آنان خودداری کرد و آن‌ها را "بازیچه سیاسی" خواند، خواست که از تلاش‌های نامتناسب برای تغییر نظام سیاسی در فلسطین دست بردارند.

جبرئیل رجوب قول داد که علی‌رغم برخی اعتراض‌ها به عملکرد دولت، وی از نظام سیاسی دفاع می‌کند و تأکید کرد که "اصلاح نظام سیاسی فلسطین، یک مسئله داخلی است و رهبری فلسطین انتخابات را لغو نکرده است." وی در ادامه افزود که "ما لیبی یا سوریه نیستیم و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم با سرنوشت ما بازی کند."

چند روز پیش، «زیاد هب‌الریح»، فرمانده سرویس امنیتی پیشگیرانه فلسطین، در جلسه رهبران جنبش "فتح" شرکت کرد تا آن‌ها را از برنامه‌های جنبش "حماس" و برخی گروه‌های دیگر فلسطینی که قصد ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری را دارند، مطلع کند، اما جنبش حماس چنین اقدامی را کاملاً انکار کرد.

حماس هرگونه تلاش برای ایجاد تغییر را رد کرد

با این حال، ایمن دراغمه، یکی از رهبران جنبش"حماس"، برنامه جنبش را برای تغییر نظام سیاسی انکار کرد و خواستار فعال کردن توافق قبلی با جنبش "فتح" برای ایجاد "رهبری ملی واحدی تحت ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد. به باور وی نهاد جدید بایستی جانشین کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین شود و تلاش‌هایی خود را برای ایجاد اصلاحات در نهادهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین که به گفته دراغمه نیاز به اصلاح دارد و در حال حاضر از همه اقشار ملت نمایندگی نمی‌کند، آغاز کند.

ایمن دراغمه با اشاره به این که کمیته اجرایی"سازمان آزادی‌بخش فلسطین" دیگر نقش خود را به عنوان دولت ملی برای همه فلسطینیان ایفا کرده نمی‌تواند، گفت که شورای‌های ملی و مرکز نیاز به تغییرات همه‌جانبه دارند.

از سوی دیگر، دیمیتری دلیانی، سخنگوی جنبش "اصلاحات دموکراتیک" به رهبری محمد دحلان، تأکید کرد که "این جنبش ، مانند بقیه احزاب فلسطینی، به دنبال تغییر نظام سیاسی فلسطین است تا رویکرد فعلی را کاملا تغییر دهد، اما ایجاد اصلاحات موردنظر باید از طریق برگزاری انتخابات انجام شود، افزون بر آن‌که تنها با تغییر افراد، نمی‌توان به تغییرات و اصلاحات لازم، دستیابی پیدا کرد." وی با اشاره با اظهارات جبرئیل رجوب در مورد این‌که فردی که سعی در تغییر نظام سیاسی در فلسطین دارد، تنها یک "بازیچه سیاسی" است، گفت که هدف وی، محمد دحلان، رهبر جنبش اصلاحات دموکراتیک نیست، بلکه دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح این اصطلاح را در خطاب به افراد دیگری به کار برده است.

دیمتری دیلانی، تأکید کرد که محمود عباس با اتخاذ تصمیم به تعویق انداختن انتخابات، در صدد "حفظ وضعیت موجود و دنبال کردن سیاست‌هایی است که نه تنها ملت فلسطین آن را رد می‌کنند، بلکه تداوم آن‌ها جامعه فلسطین را در عمق بحران‌ فرو برده است."

© IndependentArabia

بیشتر از جهان