گری نویل و گری لینه‌کر، پیشگام کارزار تشکیل نهادی مستقل برای تدوین مقررات فوتبال

«سوپرلیگ اروپا مفهوم رقابت آزاد و شایستگی ورزشی را نابود می‌کرد»

گری نویل بازیکن سابلق اهل انگلستان- JOSE JORDAN / AFP

گری نویل و گری لینه‌کر، پیش‌قراولان کارزار جدیدی به منظور تشکیل نهادی مستقل برای تنظیم مقررات فوتبال و تصویب قانونی از سوی دولت برای جلوگیری از تکرار ماجرای سوپر لیگ اروپا هستند.

در نامه‌ای سرگشاده با امضای ۲۲ بازیکن سابق فوتبال، سرشناسان حوزه رسانه و نمایندگان هواداران فوتبال، آمده است که زمان عمل فرارسیده و از مردم خواسته شده است که توماری خطاب به دولت بریتانیا را امضا کنند.

امضاکنندگان آن نامه، نوشته‌اند که طرح ناکام سوپر لیگ اروپا مایه «انزجار» آن‌ها بوده است، زیرا آن طرح «مفهوم رقابت آزاد و شایستگی ورزشی را نابود می‌کرد.»

در آن نامه آمده است: «اکنون باید کاری کنیم که دیگر هرگز مطرح نشود. اگر سریع و مستقیم دست به کار نشویم، تهدید سوپر لیگ اروپا همیشه بالای سر ما خواهد بود.»

دولت بریتانیا هم‌اکنون با همکاری هواداران در حال بررسی وضعیت فوتبال است و آن نامه و تومار به فشار برای تشکیل مرجع مستقل تنظیم مقررات و حفاظت و حراست از این ورزش دامن خواهد زد.

از سال ۹۳-۱۹۹۲ که لیگ برتر انگلستان تشکیل شد، آن لیگ از سوی باشگاه‌های عضو به صورت خودگردان و با همکاری فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال انگلستان اداره می‌شده است. البته این نهادهای مختلف همیشه با هم توافق نداشته‌اند؛ به‌خصوص در مذاکرات بر سر کمک‌های مالی در دوره همه‌گیری.

این نامه را جیمی کرگر، ریو فردیناند، جیمی ردنپ، میکا ریچاردز و یان اوگه فیورتوفت هم امضا کرده‌اند که جزو پیشکسوتان فوتبال و از همبازیان سابق نویل و لینه‌کر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کراس، فوتبال‌نویس ارشد روزنامه میرور، هنری وینتر، فوتبال‌نویس ارشد روزنامه تایمز، اولیور هولت، ورزشی‌نویس ارشد روزنامه دیلی‌میل، و لورا وودز، مجری شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت هم از جمله روزنامه‌نگاران امضاکننده این نامه هستند.

کریس پجک از شبکه تلویزیونی ردمن‌تی‌وی باشگاه لیورپول، رابی لایل از شبکه تلویزیونی هواداران آرسنال، و اندی میتن، سردبیر نشریه هواداری منچستریونایتد به نام «متحد ایستاده‌ایم» نیز از جمله امضاکنندگان نماینده هواداران هستند.

متن کامل نامه سرگشاده

تلاشی که برای راه انداختن سوپر لیگ اروپا انجام گرفت، مایه انزجار ما هواداران فوتبال بود.

این اقدام تهدید مستقیمی علیه یکپارچگی فوتبال بود و مفهوم رقابت آزاد و شایستگی ورزشی را نابود می‌کرد.

هواداران همبسته و یک‌صدا با این قدرت‌طلبی ناخوشایند مشتی مالک ثروتمند مخالفت کردند. اعتراضات خشمگینانه جواب داد و این حرکت انحرافی با شکست مواجه شد.

اکنون باید کاری کنیم که دیگر هرگز مطرح نشود. اگر سریع و مستقیم دست به کار نشویم، تهدید سوپر لیگ اروپا همیشه بالای سر ما خواهد بود.

خرسندیم که دولت با همراهی هواداران دست به بررسی وضعیت فوتبال زده است و امیدواریم این کار به شماری از دغدغه‌های مهم، از جمله (نیاز به) راهبردهای هماهنگ برای مقابله با نژادپرستی، حضور نمایندگان هواداران در درون ساختار باشگاه‌ها، مشکلات مربوط به دگرباشان جنسی، و هزینه بلیت و توزیع درآمدها، سروسامانی ماندگار بدهد.

وقت عمل کردن است. اقدمات زیر مورد حمایت ما است:

تصویب قانون توسط دولت برای جلوگیری از هر باشگاه لیگ برتر که بخواهد ساختار فوتبال کشور را ترک کند.

تشکیل نهاد مستقل تنظیم مقررات فوتبال

این نهاد تنظیم مقررات، باید نماینده منافع هواداران باشد، از کارهای خلاف جلوگیری کند، در نقش نهادی بالاسری در مسایل مربوط به فدراسیون فوتبال، لیگ برتر، و لیگ فوتبال انگلستان حکم بدهد، و در کل به منافع کل فوتبال الویت بدهد و نگذارد باشگاه‌ها در راستای منافع خودشان تک‌روی کنند.

ما امضاکنندگان این نامه دستی هم در رسانه‌ها داریم.

خواهان آن هستیم که با ما هم‌صدا شوید.

صدای شما مهم‌تر است.

به سوپر لیگ اروپا «نه« بگویید.

به تغییر در راستای بهتر شدن این بازی «آری» بگویید.

© The Independent

بیشتر از فوتبال