کودتای ۱۲ باشگاه اروپایی؛ ثروتمندترین‌ها سوپرلیگ تشکیل می‌دهند

۱۲ تیم از ثروتمندترین باشگاه‌های اروپا، از جمله ۶ باشگاه از لیگ برتر، توافق کردند سوپرلیگ اروپایی جدید مشترکی تشکیل دهند

رئال مادرید و لیورپول از جمله باشگاه هایی هستند که در تاسیس سوپرلیگ جدید مشارکت دارند - Paul ELLIS / AFP

۱۲ تیم از ثروتمندترین باشگاه‌های اروپا، از جمله ۶ باشگاه از لیگ برتر، توافق کردند سوپرلیگ اروپایی جدید مشترکی تشکیل دهند.

لیورپول، منچستر یونایتد، منچستر سیتی، چلسی، آرسنال و تاتنهام از برنامه خود برای تاسیس مسابقه‌ای به همراه‌ تیم‌های آث میلان، اتلتیکو مادرید، بارسلونا، اینتر میلان، یوونتوس و رئال مادرید خبر دادند.

پیش‌بینی می‌شود سه باشگاه دیگر به عنوان اعضای موسس این مسابقات جدید که وسط هفته برگزار می‌شوند، به گروه جداشده بپیوندند، مسابقاتی که «به محض امکان» شروع خواهد شد.

۱۵عضو دائم که هر سال به صورت خودکار به لیگ وارد می‌شوند با ۵ تیم دیگر همراهی خواهند شد که سالانه بر اساس دستاوردهای خود در فصل قبلی انتخاب می‌شوند.

این برنامه‌ها برای ایجاد یک «گروه بسته» در نشست باشگاه‌های فوتبال اروپا، با انتقادات گسترده مواجه شد و در همین حال بوریس جانسون روز یکشنبه، ۱۸ آوریل، این اقدام را برای ورزش داخلی بریتانیا «خیلی مخرب» توصیف کرد.

یوفا، سازمان حاکم بر فوتبال در اروپا، گفت بازیکنانی که در این سوپرلیگ بازی کنند ممکن است «از حضور در تمام مسابقات یوفا و فیفا محروم شوند» که یعنی همچنین نمی‌توانند نماینده تیم ملی خود در جام جهانی یا جام قهرمانان اروپا باشند.

در بیانیه‌ای که از طرف گروه سوپرلیگ اروپایی منتشر شد، گفته شده هر باشگاه سهمی از صندوقی ۳.۵ میلیارد یورویی دریافت خواهند کرد تا آن را «صرفا صرف برنامه‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و خنثی کردن آثار منفی بیماری عالم‌گیر کووید‌‌-۱۹» کنند.

این بیانیه افزود: «تشکیل این سوپرلیگ در دورانی اتفاق افتاد که بیماری همه‌گیر جاری باعث تشدید بی‌ثباتی در الگوی اقتصادی فعلی فوتبال اروپا شد. علاوه بر این، برای سالیان متمادی باشگاه‌های موسس هدف بهبود کیفیت و سطح دشواری مسابقات فعلی اروپا را داشتند و در صدد ایجاد محفلی برای باشگاه‌ها و بازیکنان برتر بودند تا به طور مرتب مسابقه دهند.»

بیانیه ادامه داد: «بیماری همه‌گیر جاری نشان داد به رویکردی استراتژیک و از نظر تجاری پایدار نیاز است تا ارزش و حمایت از منافع کل هرم فوتبال اروپایی را بهبود بخشد. در ماه‌های اخیر مذاکرات فراوانی با سهام‌داران فوتبال درباره شکل آینده مسابقات اروپایی انجام شده است. باشگاه‌های موسس معتقدند راه حل‌های پیشنهاد شده در این مذاکرات مشکلات بنیادین را حل نمی‌کند، مشکلاتی مانند مسابقاتی با کیفیت بالاتر و منابع مالی مضاعف برای تمام هرم فوتبال اروپا.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید، اولین رئیس هیئت مدیره این سوپرلیگ نامیده شد و همتای او در باشگاه یوونتوس، آندرا آگنلی به همراه جوئل گلیزر از منچستر یونایتد به نایب رئیسی هیئت مدیره برگزیده شدند.

با قطعی شدن اعلام این خبر در روز یکشنبه، انتقاد از این مسابقات از هر گوشه و کنار از طرف دولت بریتانیا گرفته تا از سوی تمام سازمان‌های اصلی دست‌اندرکار فوتبال اروپا مطرح شد.

الیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا، گفت این طرح «عمیقا نگران‌کننده» ممکن است باعث تضعیف مسابقه منصفانه در بازی شود. در همین حال گروه ورزش پارلمان اروپا هم هشدار داد «مسابقات بسته باشگاه‌های ابرثروتمند» ممکن است «باعث تشکیل طبقه ممتازی خارج از ساختار باشگاه‌های فوتبال اروپا شود».

لیگ برتر با صدور بیانیه‌ای گفت چنین ابرلیگی باعث «تخریب» فرضیه مسابقات باز و آزاد خواهد شد.

این بیانیه افزود: «این سوپرلیگ اروپایی باعث تضعیف جذابیت کل بازی می‌شود و تاثیری عمیقا مخربی بر چشم‌انداز پیش رو و آینده لیگ برتر و باشگاه‌های عضو آن و تمام افراد حاضر در فوتبال که متکی به منابع مالی و همبستگی ما برای شکوفایی هستند، خواهد داشت.»

اتحادیه فوتبال انگلستان، لیگ برتر، فدراسیون فوتبال اسپانیا، لالیگا، فدراسیون فوتبال ایتالیا، لیگ سری ای و یوفا در بیانیه‌ای مشترک، این «پروژه خودخواهانه» را محکوم و تهدید کردند تمام باشگاه‌های شرکت‌کننده در آن را از مسابقات داخلی فعلی ممنوع خواهند کرد.

این بیانیه اظهار داشت: «ما تمام گزینه‌های موجود پیش روی خود را در تمام سطوح، هم قضایی و هم ورزشی، در نظر خواهیم گرفت تا جلوی وقوع این اتفاق را بگیریم. فوتبال بر اساس مسابقات باز و آزادانه و شایستگی ورزشی است و نمی‌تواند به هیچ نحو دیگری باشد. باشگاه‌های مذکور از بازی در تمام مسابقات داخلی، اروپایی یا در سطح جهانی ممنوع خواهند شد و بازیکنان آنها نیز ممکن است فرصت نمایندگی تیم ملی خود را از دست بدهند.»

فیفا نیز این طرح‌ها را محکوم کرد. این سازمان با صدور بیانیه‌ای گفت: «فیفا تنها می‌تواند عدم تایید خود از تشکیل این لیگ جداشده اروپایی بسته را خارج از ساختارهای بین‌المللی فوتبال اظهار کند که اصول مزبور را محترم نمی‌شمارد. فیفا همیشه حامی اتحاد در جهان فوتبال است و از تمام طرف‌های درگیر در بحث‌های داغ جاری می‌خواهد به مکالمه‌ای آرام، سازنده و متعادل برای صلاح بازی و با روحیه همبستگی و بازی جوانمردانه بپردازند. البته ما هرآنچه نیاز باشد را انجام خواهیم داد تا به برقراری راهی هماهنگ با در نظر گرفتن منافع کلی فوتبال در آینده کمک کنیم.» 

© The Independent

بیشتر از فوتبال