«دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، ایران وارد موج پنجم کرونا می‌شود»

به گفته یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، تا یک ماه آینده، تعداد مرگ‌ومیرهای سه‌رقمی در اثر کرونا ادامه خواهد داشت

مواردی از تجمع و رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به کرونا در روزهای ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات خبرساز شد- ATTA KENARE / AFP

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، هشدار داد که اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران آغاز خواهد شد. این درحالی است که با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهرها و روستاها در حدود یک ماه آینده، مواردی از تجمع‌ و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی مربوط به کرونا در نخستین مرحله، یعنی ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات خبرساز شد و برگزاری تجمع‌های احتمالی تبلیغاتی در هفته‌های آینده نیز نگران‌کننده خواهد بود.

اواخر فروردین‌ماه، در موج چهارم همه‌گیری کرونا در ایران، بیش از ۲۵۰ شهرستان در سراسر کشور وارد وضعیت قرمز (وضعیت بسیار پرخطر) شیوع کرونا شده بودند، اما در روزهای گذشته با نزولی شدن روند گسترش همه‌گیری، اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. در حال حاضر تنها سه شهر سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان وضعیت قرمز دارند و ۲۶۳ شهر نیز در وضعیت نارنجی (وضعیت پرخطر) قرار دارند.

مسعود مردانی، روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تأکید کرد که هرچند اکنون عمده شهرهای کشور در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند، «این وضعیت شکننده است» و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، دوباره شاهد قرمز شدن این شهرها خواهیم بود و «موج پنجم کرونا در کشور آغاز خواهد شد». او افزود: «اگر مردم ساده‌انگاری کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند و سفرها و ... از سر گرفته شود، مسلما موج پنجم هم اتفاق خواهد افتاد.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز شنبه شب، در یک برنامه تلویزیونی، در این زمینه گفت که «هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است» و شهرهایی که در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند، همچنان در معرض خطرند و «کوچکترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند».  

به گفته مردانی، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است و احتمالا تا یک ماه آینده، شاهد تعداد «مرگ‌ومیرهای سه‌رقمی» در اثر کرونا خواهیم بود.

روز شنبه ۷۷۲۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شد و ۲۰۰ نفر دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ایران و احتمال رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در تجمع‌های تبلیغاتی انتخاباتی، مسعود مردانی ضمن خطرناک دانستن هرگونه تجمع در شرایط شیوع کرونا به‌ویژه در مکان‌های سربسته، توصیه کرد که از «فضای مجازی» برای موضوع استفاده شود.  

علیرضا رئیسی نیز یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت کرونا را رعایت پروتکل‌ها دانست و به نامزدهای انتخابات توصیه کرد: «از هم اکنون باید دقت داشته باشند که طبق پروتکل کرونا تجمع نباید باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، فضای سربسته نباشد و فضای باز باشد، از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم، ماسک استفاده کنیم و ... فکر می‌کنم برای یک کاندیدا بیشترین چیزی که تاثیر گذار است، افرادی که دورش جمع می‌شوند، نیست، بلکه برنامه‌هایی است که از سوی او اعلام می‌شود.»

علاوه‌بر این، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درحال حاضر بیشترین نگرانی را مربوط به شناسایی ویروس جهش‌یافته در استان‌های جنوبی و شرقی دانست. او گفت: «اکنون استان‌های هرمزگان  و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که روند نزولی چشمگیری ندارند و درحدی متوقف شدند. درعین‌حال، استان بوشهر و حتی خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که به ویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته هندی و انگلیسی باید بسیار مراقبت کنند».

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این استان‌ها تاکنون «۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته» شناسایی شده است.