نگرانی از افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در هفته‌‌های آینده

وزیر بهداشت ایران می‌گوید: «همه تلاشمان این است جمهوری اسلامی مرگ چهار رقمی را تجربه نکند»

تعداد بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده در بیمارستان‌ها، در حال حاضر بیش از دوبرابر این تعداد در زمان اوج همه‌گیری در موج‌های قبلی است- تصویر از امین نظری/ خبرگزاری ایسنا 

هم‌زمان با افزایش روزافزون تعداد مبتلایان جدید به بیماری کووید-۱۹ و همچنین تعداد جان‌باختگان در اثر این بیماری در ایران، مقام‌های بهداشت و درمان از ادامه روند افزایش مرگ‌ومیر در هفته‌های آینده ابراز نگرانی کردند. به گفته آن‌ها موج چهارم شدت گرفتن همه‌گیری کرونا همچنان در میانه‌ راه است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به بستری‌شدن روزانه ۱۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در تهران، گفت که «بار بیماری کماکان در تهران در اوج است». 

او با اعلام روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در هفته گذشته، این مسأله را نشانه‌ای از بالا رفتن تعداد بیماران جدید نیازمند بستری‌ دست‌کم تا دو هفته آینده دانست و افزود که چهار هفته بعد، با افزایش شدید تعداد مرگ‌ومیرها روبه‌رو خواهیم شد. 

به گفته توکلی، تخت‌ها در بخش‌های مراقبت ویژه (آی‌سی‌یو) همگی پر شده است و تعداد مرگ‌ومیر در این بخش بالاست. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز، در نشستی با اشاره به موج چهارم همه‌گیری کرونا در تهران، گفت: «شاید سهمگین‌ترین و توفنده‌ترین امواج ناشی از بیماری از ابتدا تاکنون را در تهران در طول ۱۰ روز اخیر تجربه کردیم.»

او افزود که پیش‌بینی می‌شود این شرایط در تهران دست‌کم ۱۰ تا ۱۴ وز آینده تغییر چندانی نداشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نیز روز یکشنبه در مقایسه موج چهارم همه‌گیری کرونا با موج‌های قبلی، گفت که «در اوج پیک‌های قبلی ۲۳هزار و ۵۰۰ تخت اشغال‌‌شده داشتیم»، اما درحال حاضر «حدود ۴۷ هزار مریض بستری داریم». این افزایش بیش از دوبرابری بیماران بستری، به‌گفته او، «در صورتی است که هنوز به پیک بیماری نرسیدیم و برخی از استان‌های ما در میانه راه هستند».

سعید نمکی افزود: «این نگرانی را دارم که مرگ‌‌و‌میرها در روزهای آینده بیشتر شود چراکه این پیک بستری ماست و هنوز پیک مرگ‌های ما شکل نگرفته است.»     

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که آمار مرگ‌ومیر روزانه سه‌رقمی نسبتا بالا تا مدتی ادامه خواهد داشت، گفت: «همه تلاشمان این است جمهوری اسلامی مرگ چهار رقمی را تجربه نکند.»

علاوه‌بر این، نمکی از امکان ورود ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور هند و همچنین جهش ویروس کرونا در داخل ایران نیز ابراز نگرانی کرده است. 

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه از مرگ ۴۵۴ بیمار کووید-۱۹ و شناسایی ۱۹هزار و ۱۶۵ بیمار جدید خبر داد که سه‌هزار و ۱۹ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند.