کمپین خبرجعلی و برتری‌جویانه چین با تحقیر عملکرد هند در مهار کرونا

یک نشریه مرتبط با حزب کمونیست چین، با انتشار تصویری از پرتاب یک راکت چینی در کنار سکوهای مرده‌سوزی هند نوشت: «شعله چینی در مقابل شعله هندی»

چین برای مخاطبان خارجی، خود را دوست خوب هند جلوه می‌کند -NICOLAS ASFOURI/AFP

گزارش جدیدی که در اندیشکده «جرمن مارشال» مستقر در شهر واشنگتن منتشر شده، حاکی است که حزب کمونیست چین از موج شیوع کووید-۱۹ در هند برای پیشبرد کارزار تضعیف دمکراسی‌ها و تقویت چهره خود استفاده می‌کند.

گزارش فوق می‌گوید: «حتی پس از آن که دولت بایدن بر تعهد خود در حمایت از چین تاکید کرد، کارزار تحت حمایت دولت چین به کار خود ادامه داد و کمک‌های آمریکا را غیراستاندارد، ریاکارانه و در جهت منافع شخصی توصیف کرد.»

این گزارش بر چندین اظهارنظر مقام‌های رسمی دولت چین در رسانه‌های اجتماعی و رسانه های حزب کمونیست چین اشاره کرده که همگی بر کمک چین به هند تاکید داشته و آمریکا را در کمک‌رسانی و دادن واکسن به خساست متهم کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در جلسات روزانه‌اش بر این پیام تاکید کرده و گفته است که شرکت‌های چینی بیشترین تلاش را برای تامین مایحتاج فوری مردم هند می‌کنند.

شبکه خبری فاکس می‌گوید که دولت چین پیام خود را با رویکردی کاملا متفاوت به بحران کووید-۱۹ در هند، برای مخاطبانی خاص ساخته و پرداخته می‌کند. یک نشریه مرتبط با حزب کمونیست چین، با انتشار تصویری از پرتاب یک راکت چینی در کنار سکوهای مرده‌سوزی هند نوشت: «شعله چینی در مقابل شعله هندی.» این پست بلافاصله حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جسیکا برانت، مدیر پژوهش و سیاست‌گذاری در اتحاد برای امنیت دمکراسی در سازمان جرمن مارشال، گفت:‌ «چین در یک مسابقه موازنه بازی می کند. چین پاسخ هند به بحران عمیق سلامت را غیرموثر جلوه می‌دهد و در این کار ازتصاویری تبلیغاتی بهره می‌برد. و بعد برای مخاطبان خارجی، خود را دوست خوب هند جلوه می‌کند.»

کارزار پروپاگاندای چین برای ویروس کرونا در کنار توسعه‌های بین‌المللی تکامل یافته است. ابتدا انتقادها درباره پاسخگویی اولیه خود به شیوع ویروس درباره جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره همه‌گیری را منحرف کرد و بعد از تلاش‌های غرب برای مهار ویروس انتقاد کرد. اکنون، تمرکز به جبهه جدیدی منتقل شده است.

برانت گفت: «واکسن مسیری به سوی قدرت است، قدرت نرم چین، و قدرت چین در بازار. واکسن فایزر هدف کارزار چین علیه واکسن‌های غربی است…شاید به این دلیل که اولین واکسن تولید غرب بود، و شاید هم از این رو که یک شرکت آمریکایی شناخته‌شده در جهان است.»

رسانه‌های حزب کمونیست چین کاریکاتورهایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند آمریکا تنها مایل به دادن واکسن آسترازنکا به کشورهای دیگر است زیرا آمریکایی‌ها آن را نمی‌خواهند.

دولت بایدن وعده داده که ۶۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا - واکسنی که مجوز استفاده در آمریکا را دریافت نکرده- را به کشورهای دیگر می‌دهد. چین همچنین موضع آمریکا در موافقت با لغو حفاظت از مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ را برعکس منتشر کرد.

کترین تای، نماینده تجاری آمریکا گفته بود: «هدف دولت ایالات متحده رساندن شمار هرچه بیشتر واکسن موثر و بی‌خطر به تعداد هرچه بیشتر افراد در اسرع وقت است.» او گفت با تکمیل واکسیناسیون مردم آمریکا، دولت به تلاش برای تولید واکسن و توزیع آن ادامه می‌دهد و در جهت افزایش مواد خام لازم برای تولید واکسن تلاش  خواهد کرد.

پیشتر، وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر مسئولیت دولت فدرال در واکسیناسیون همگانی و کمک به مهار ویروس در خارج از کشور، از سیاست واکسیناسیون دولت حمایت کرده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «مادامی که ویروس در آمریکا مهار نشده، می‌تواند جهش یابد و به خارج از مرزها برود. پس خطری است که خارج از مرزها را نیز تهدید می‌کند.»

پرایس همچنین بر میلیاردها دلار کمک ایالات متحده به کمپین بین‌المللی حمایت از توزیع واکسن، موسوم به کوواکس، تاکید کرد.

دولت‌های دیگر نیز با انگیزه‌های متفاوت به کارزارهای انتشار اخبار جعلی حزب کمونیست چین درباره ویروس کرونا پیوسته‌اند.

برات گفت:‌ «ما در سال گذشته علاوه بر چین، روسیه و ایران را نیز دیده‌ایم که از ترکیب دیپلماسی عمومی، پروپاگاندا و اخبار جعلی برای شکل دادن به روایتی از بحران ویروس کرونا و برتر جلوه دادن پاسخ خود در مقایسه با ایالات متحده، استفاده می‌کنند.»