چین برای خبرچینی نرم‌افزار معرفی کرد

چین یکی از سختگیرانه‌ترین سیاست‌های سانسور اینترنت در جهان را دارد

نرم‌افزار جدید به کاربران اینترنت امکان می‌دهد کسانی را که در فضای مجازی «نظرات اشتباه» منتشر می‌کنند، گزارش دهند - WANG Zhao / AFP

چین، نرم‌افزاری برای تلفن همراه شهروندان خود راه‌اندازی کرده است تا درآستانه صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست حاکم، نظرات مخالف با حزب و تاریخ این کشور در فضای مجازی را به صورت آنلاین گزارش دهند.

شاخه‌ای از اداره فضای مجازی چین (سی‌ای‌سی) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نرم‌افزار جدید به کاربران اینترنت امکان می‌دهد کسانی را که در فضای مجازی «نظرات اشتباه» منتشر می‌کنند، گزارش دهند تا یک «جو افکارعمومی خوب» برقرار شود.

بر اساس این اطلاعیه، از جمله جرائمی که می‌توانند گزارش شوند، «تحریف» تاریخ حزب، هرگونه اظهارنظر علیه رهبران و سیاست‌های آن، بدنام کردن قهرمانان ملی و «انکار تعالی فرهنگ سوسیالیستی پیشرفته» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مدتی است که برخی از افراد با انگیزه‌های پنهان و برای مغشوش کردن افکارعمومی اظهارات نادرست و نهیلیستی از لحاظ تاریخی در فضای مجازی منتشر می‌کنند و تاریخچه حزب، کشور و ارتش را با سوءنیت تحریف، به آن توهین و آن را انکار می‌کنند. ما امیدواریم که اکثر کاربران فضای مجازی  در نظارت بر جامعه نقشی فعال داشته باشند و با شور و شوق، اطلاعات مضر را گزارش دهند.»

اصطلاح «نهیلیسم تاریخی»، اغلب در چین برای توصیف سوالات و تردیدها در مورد تاریخ کشوری که حزب کمونیست تبلیغ می‌کند، به کار برده می‌شود.

در اعلامیه «سی‌ای‌سی» در مورد مجازات افرادی که مقصر شناخته می‌شوند توضیحی داده نشده است اما مردم در چین، بابت ارسال محتوای آنلاین که رهبری، سیاست‌ها یا گذشته‌ حزب کمونیست را زیر سوال ببرد، با حبس و سایر مجازات‌های قانونی مواجه می‌شوند.

چین یکی از سختگیرانه‌ترین سیاست‌های سانسور اینترنت در جهان را دارد. اکثر رسانه‌های اجتماعی خارجی، جست‌وجوگرها و سایت‌های خبری مسدود‌ هستند و پلتفرم‌های خود این کشور هم به شدت تحت نظارت قرار دارند. 

افزایش نظارت پیش از رویدادهای مهم، از جمله سالگردهای تاریخی، جلسات سیاسی و رویدادهای ورزشی، بسیار معمول است.

اوایل امسال هم چین برای «توهین، افترا بستن یا زیرپا گذاشتن» خاطره قهرمانان و شهدای ملی این کشور، اصلاحیه‌ای به تصویب رساند و برای آن‌، سه سال مجازات حبس تعیین کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان