رد صلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها

ازجمله دلایل این ردصلاحیت‌ها به «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و همچنین سوءشهرت» اشاره شده است

سخنگوی شورای شهر شیراز از رد صلاحیت ۷نفر از ۹ عضو کنونی شورای این شهر که برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، خبر داد- تصویر از وب‌سایت شورای شهر شیراز

درپی اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، پس از گزارش‌ها درمورد رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان تهران و اصفهان، اعلام شد که در شیراز هم اکثریت داوطلبان جریان سیاسی اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. 

سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز، روز جمعه، دهم اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از رد صلاحیت ۹۹ درصد از داوطلبان اصلاح‌طلب که برای انتخابات شورای شهر شیراز نام‌نویسی کرده بودند، خبر داد. به گفته او حدود ۴۰ نفر از افراد منتسب به جریان سیاسی اصلاح‌طلب شیراز برای این انتخابات ثبت نام کرده بودند.

سخنگوی شورای شهر شیراز همچنین از رد صلاحیت ۷نفر از ۹ عضو کنونی شورای این شهر که برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، خبر داد. او دلیل رد صلاحیت تمام این افراد را بند «ج» از ماده ۳۰ قانون شوراها مبنی‌بر «عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه» عنوان کرد.   

به گزارش ایلنا، عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز، نیز روز پنجشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه، با انتقاد از رد صلاحیت گسترده اعضای اصلاح‌طلب شوراهای شهر «بدون اعلام دلایل و مستندات قانونی»، گفت: «بنابر گزارش‌هایی که در اختیار داریم، صلاحیت اکثریت قریب به‌اتفاق اعضای اصلاح‌طلب فعلی شوراهای اسلامی در شهرهای مختلف به‌ویژه کلان‌شهرها، رد شده است.»

به گفته او همه اعضای اطلاح‌طلب شورای شهر فعلی شیراز رد صلاحیت شده‌اند. او نیز دلایل عمده رد صلاحیت‌ها را مربوط به دو بند «ج» و «د» از ماده ۳۰ قانون شوراها اعلام کرد.

 ماده ۳۰ قانون شوراها به شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام می‌پردازد که بند «ج» آن، «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» و بند «د» آن، «ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها روز پنج‌شنبه از رد صلاحیت ۱۰ نفر از میان ۱۲ عضو فعلی شورای شهر تهران که برای انتخابات شورای ششم ثبت‌نام کرده‌اند، خبر دادند. رحمت‌الله فیروزی، عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان اصفهان نیز اعلام کرد که ۱۱ نفر از اعضای فعلی شورای شهر اصفهان که برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، رد صلاحیت شده‌اند. 

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و همچنین سوءشهرت» را ازجمله دلایل ردصلاحیت اعضای شورای شهر تهران عنوان کرد.

گزارش‌ها از شهرهای کوچک‌تر هم حکایت از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای عضویت در شوراهای شهر و روستا دارد.

این رد صلاحیت‌ها درحالی‌ انجام گرفته که اعضای فعلی شوراهای شهر ۴ سال پیش نیز براساس قانون فعلی تأیید صلاحیت و انتخاب شده بودند و مشخص نیست در چهار سال گذشته چه اتفاقی افتاده است که اکنون آنها به‌طور جمعی شرایطی چون «اعتقاد و التزام به اسلام و ولایت فقیه» یا «ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی» را از دست داده‌اند.    

نام‌نویسی داوطلبان شرکت در دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا از ۲۰ تا ۲۶ اسفندماه انجام و براساس برنامه زمانی این انتخابات نتایج بررسی صلاحیت‌ها روز هشتم اردیبهشت به داوطلبان ابلاغ شده است. داوطلبان رد صلاحیت‌شده در هیأت اجرایی و هیأت نظارت شهرستان می‌توانند از نهم تا دوازدهم اردیبهشت به هیئت نظارت استان شکایت کنند. پس از طی چند مرحله بررسی شکایت‌ها، اسامی نامزدهای نهایی از ۱۷ تا ۱۹ خردادماه اعلام و انتخابات در روز ۲۸ خردادماه، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای عضویت در شوراهای شهر و روستا در حالی صورت می‌گیرد که هنوز نام نامزدهای قطعی انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده است. بسیاری بر این باورند که با توجه به رویه حکومت در سال‌های اخیر، از جمله در انتخابات مجلس شورای اسلامی و اکنون شوراهای شهر و روستا، باید در انتظار رد صلاحیت‌های گسترده در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز بود.