کاهش مشارکت در انتخابات به کمتر از ۱۰ درصد

روند کاهش مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد

از نظر حاکمان جمهوری اسلامی، میزان مشارکت در انتخابات با مشروعیت نظام رابطه مستقیم دارد- عکس از خبرگزاری مهر

انتخابات دور دوم مجلس به پایان یافت و بر اساس آمار منتشرشده، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات در برخی از حوزه‌ها به کمتر از ۱۰ درصد رسید.

مطابق با آمار رسمی منتشرشده توسط وزارت کشور، در چهار حوزه از ۱۰ حوزه‌ای که انتخابات در آن برگزار شده، مشارکت زیر ۱۰ درصد است. برای مثال در اهواز تنها هفت درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. همچنین در کرمانشاه چیزی در حدود پنج درصد از واجدان شرایط در انتخابات مشارکت کرده‌اند. در زنجان میزان مشارکت نسبت به دور اول ۳۵ درصد کاهش داشته است.

میزان مشارکت در این ۱۰ حوزه و در دور نخست انتخابات حدود ۴۶ درصد بوده که در دور دوم به ۱۹ درصد کاهش داشته است. علیرغم اینکه معمولاً میزان مشارکت در انتخابات دور دوم مجلس همیشه کاهش داشته، اما این میزان از عدم مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است. برای مثال، در سه حوزه استان‌های البرز، اهواز و کرمانشاه که مجموعاً ۳٫۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند، مجموع رأی سه نماینده منتخب ۹۴ هزار رأی است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته برگزار شد و میزان مشارکت بر اساس آمار رسمی، حدود ۴۰ درصد بوده که در طول تاریخ پس از انقلاب، پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات بوده است.

بیشتر از