رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر

تنها ۲ عضو فعلی شورای شهر تهران احراز صلاحیت شده‌اند

یکشنبه ٢٧ آبان ٩٩ دانشجویان دانشگاه امیرکبیر -عکس از

twitter: @Iranncorg

در حالی که برخی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، در مقابل فضای سرد انتخاباتی در کشور به تبلیغ حضور در انتخابات می‌پردازند، گزارش‌ها از رد صلاحیت گسترده داوطلبان این گروه سیاسی، در انتخابات شوراها خبر می‌دهد. در همین راستا، از میان ۱۵ عضو فعلی شورای شهر تهران، تنها ۲ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین رابطه همشهری نوشت که از میان ۱۲ عضو فعلی شورای شهر تهران که برای حضور در انتخابات شورای ششم ثبت‌نام کرده بودند، تنها محمد علیخانی و مجید فراهانی تأیید صلاحیت شده‌اند.

به گفته احمدی نادری، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران، در پی بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت شهرستان، در مجموع صلاحیت هزار و ۴۰ نفر که معادل ۲۰درصد داوطلبان است، مورد تأیید قرار نگرفته است.

نظرسنجی‌ها و بررسی افکارعمومی که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد که علاقه به شرکت در انتخابات به شدت در میان مردم پایین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، «ایسپا» اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی تلفنی صورت گرفته، تنها ۱۱ درصد از پاسخگویان گفته‌اند که اخبار مربوط به «انتخابات» را «در حد زیاد» دنبال می‌کنند و بیش از ۴۱ درصد پاسخگویان گفته‌اند که اخبار مربوط به «انتخابات» را اصلا دنبال نمی‌کنند. تنها ۳۲ درصد امیدوارند که پس از انتخابات وضعیت کشور بهتر بشود. اما در مقابل نزدیک به ۴۵ درصد معتقدند که یا شرایط بدتر می شود یا تغییری نخواهد کرد.

در حال حاضر ایسپا میزان مشارکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را ۳۹ درصد تخمین زده است یعنی حتی از انتخابات مجلس پیشین نیز تمایل به مشارکت نزد مردم کمتر است. لازم به ذکر است که نمودار علاقه به شرکت در انتخابات طی ماه‌های اخیر روند نزولی داشته و احتمال دارد این میزان در خرداد ماه کمتر نیز بشود.

از سوی دیگر برخی دیگر از نظرسنجی‌های غیررسمی اعلام کردند که میزان مشارکت در حدود ۲۵ درصد خواهد بود و حتی مشارکت ۴۰ درصدی نیز خوش‌بینانه است.

به هر روی همچنان بسیاری از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب سعی دارند تا با تهییج افکار عمومی، آنها را نسبت به حضور در انتخابات ترغیب کنند. علاوه بر اصلاح‌طلبان، نگرانی‌ از میزان مشارکت در انتخابات بعدی، سبب شده تا گروه‌های مختلف نزدیک به حکومت تلاش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند تا مردم را به رای دادن تشویق کنند.

پیش‌تر، علی خامنه‌ای گفته بود: «هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل‌تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزش‌های اسلامی - می‌دهد ... حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی.»