فایل صوتی ظریف «تأثیری بر روابط مسکو با تهران نخواهد گذاشت»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت این کشور تنها به مواضع رسمی اعلام شده ایران استناد می‌کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه- Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید فایل صوتی جنجالی محمد جواد ظریف تاثیری بر روابط مسکو و تهران نخواهد گذاشت.

ماریا زاخارووا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت: «باخبریم که کسانی می‌خواهند بر روابط روسیه و ایران و پیوندهای دیرینه با ایران تأثیر بگذارند. اما به طور کلی، ما مواضع رسمی ایران را که بیش از یک بار اعلام شده است، در نظر می‌گیریم.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «کشور دوست ما، جمهوری اسلامی ایران، ظاهراً در شرایط آسانی نیست. از همین رو، به نظر ما هر گونه جنجال رسانه‌ای را باید با توجه به این شرایط ارزیابی کرد.»

در بخشی فایل صوتی، آقای ظریف می‌گوید که روسیه در مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۴ کارشکنی می‌کرد. او گفت:‌ «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود... تنها وقتی دیدند ما داریم به توافق می‌رسیم شروع کردند به ایجاد مانع.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در این نوار گفت: «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید... در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هرشش ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد. یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک بار با پنج عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شور مذاکره کند تا برجام تمدید شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه، در پیامد انتشار این فایل صوتی، حسام‌الدین آشنا از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برکنار و به‌جای او علی ربیعی از سوی حسن روحانی به این سمت منصوب شد.

انتشار فایل صوتی اظهارات جنجالی جواد ظریف در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نقش سپاه و روسیه در تخریب برجام و انتقاد از نادیده‌ گرفتن منافع ملی از سوی قاسم سلیمانی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

مصاحبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در روز ششم اسفند سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده بود، اخیراً در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران منتشر شد.

به نوشته مشرق نیوز، این مصاحبه، زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و به مدیریت حسام‌الدین آشنا رئیس این مرکز و شبکه زیر نظر وی انجام‌گرفته است.

همچنین، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، با انتقاد از انتشار این فایل، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی اخیر دانستند و برخی نیز پا را فراتر گذاشتند و دسترسی رسانه‌های برون‌مرزی به این فایل را یک اقدام سیاسی هماهنگ شده توسط مشاور رئیس‌جمهور عنوان کردند.