تهدید فزاینده پهپادهای جمهوری اسلامی ایران

«در سالهای اخیر دشمنان آمریکا از جمله چین، روسیه، ایران و دیگران پهپادهای نظامی بزرگی تولید کرده‌اند»

نمایی از یک پهپاد ایرانی حامل موشک در حال پرتاب - IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

نشریه نشنال‌ریویو در مطلبی به قلم «ست فرانتزمن»، ضمن اشاره به حمله چند هفته پیش گروه‌های مدافع جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق، نوشته است که این حمله، تازه‌ترین مورد در رشته حملات علیه سربازان آمریکایی در عراق بوده که بسیاری از آنها با راکت‌های کوچک صورت گرفته است. این امر تاکیدی است بر تهدید فزاینده حملات پهپادی ایران در خاورمیانه.

نشنال‌ریویو می‌نویسد که تهدید حملات پهپادی زنگ خطر را برای پنتاگون به صدا درآورده است. ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز ۲۰ آوریل به کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که «برای اولین بار پس از جنگ کره، ما بدون برتری کامل قوای هوایی عمل می‌کنیم.» فرماندهی مرکزی که با تهدید فزاینده حملات پهپادی از سوی کشورهایی چون ایران و گروه‌های تروریستی چون داعش مواجه است، می‌گوید که دفاع بهتر هوایی برای تعقیب و مقابله با این حملات الزامی است.

نویسنده مطلب می‌گوید که ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نیروی دارای پهپاد در خاورمیانه است و تهران پهپادهای تولیدی خود را سالهاست که به یمن می‌فرستد و این تاثیر حملات شورشیان حوثی تحت حمایت تهران، علیه عربستان سعودی را افزایش داده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در سال ۲۰۱۸ از یک پهپاد برای حمله به اسرائیل استفاده کرد و از پهپادها برای آزار و اذیت کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس و حتی عکاسی از ناو هواپیمابر آمریکایی بهره جسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته نشنال‌ریویو، خبر بد این است که پهپادهای ایرانی مرگبارتر می‌شوند و بردشان در حال افزایش است،  برخی از آنها کلاهک نظامی حمل می‌کنند، و ایران می‌گوید که قادر به طی مسیر دو هزار کیلومتری هستند.

خبر خوب این است که افراد بیشتری متوجه این تهدید شده‌اند و متحدان ایالات متحده از جمله اسرائیل، مشغول تولید سیستم‌های دفاع هوایی جدید از جمله سیستم‌های لیزری هستند.

نشنال‌ریویو می‌گوید که تا اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ پهپادهای پیشرفته راز مگوی نهادهای جاسوسی و نیروی هوایی آمریکا بود. اما در سالهای اخیر دشمنان آمریکا از جمله چین، روسیه، ایران و دیگران پهپادهای نظامی بزرگی تولید کرده‌اند. برخی از آنها «پهپادهای کامیکازه» نام گرفته‌اند، زیرا با کلاهک نظامی طراحی شده‌اند و به سوی هدف پرواز می‌کنند. ایران در سال ۲۰۱۹ از این پهپادها علیه عربستان سعودی استفاده کرد و به بزرگترین تاسیسات تولید نفت خام آن کشور حمله کرد. این پهپادها از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند و به سوی هدف پرواز می‌کنند و اگر برنامه‌ریز بتواند کاری کند که در ارتفاع پایین پرواز کنند یا راهی برای مخفی کردنشان پیدا کند، می‌توانند از رادار و دفاع هوایی بگریزند.

ارتش آمریکا می‌داند که برای مقابله با پهپادها باید یک «سیستم یکپارچه» تشکیل دهد. دولت آمریکا و صنعت دفاعی آن در گذشته در زمینه دفاع هوایی مانند گنبد آهنین اسرائیل، با این کشور همکاری نزدیک داشته‌اند. نشنال‌ریویو می‌نویسد که آمریکا باید از نظر در پیش گرفتن فناوری‌های جدید و کار با متحدانش بر سیستم‌های دفاعی و مقابله با حملات پهپادی بیشتر کار کند. این مطلب می‌گوید که روند نظامی در آمریکا کند پیش می‌رود، اما در مقابل تهدید پهپادهای ایران به سرعت افزایش می‌یابد. ایران بر تولید پهپاد، موشک‌های کروز، تسلیحات نقطه‌زن و موشک‌های بالیستیک سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا می‌تواند آنها را در اختیار گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله قرار دهد. معنی‌اش این است که سرمایه‌گذاری بر سیستم دفاعی تنها بخشی از پازل است و رهگیری فعالیت‌های امنیتی ایران به همان اندازه اهمیت دارد زیرا می‌توان از مسیرهای قاچاق ایران را کشف کرد.

نشنال‌ریویو می‌گوید، نگاه کردن به تصویر بزرگتر نشان می‌دهد که پهپادهای ایران تنها تهدید در خاورمیانه نیست. دشمنان دیگر ما نیز چشم دارند و می‌توانند فشاری را که ایران از طریق سرمایه‌گذاری بر پهپاد بر ما و متحدانمان تحمیل کرده ببینند. مثلا چین به سرعت در حال ساخت یک ارتش پهپادی است و پهپادهایش را به متحدان آمریکا مانند عربستان سعودی صادر کرده است. اگر آمریکا بخواهد جایگاه خود را در عرصه درگیری‌های ژئوپولتیکی آینده حفظ کند، باید بر سرمایه‌گذاری در سیستم‌های دفاع پهپادی قادر به مقابله با این تهدید، سرمایه‌گذاری کند.