نخستین قطار سریع حامل مخازن اکسیژن برای بیمارستان‌ها به دهلی رسید

برای ششمین روز پیاپی در هند، بیش از ۳۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار ابتلا در دهلی ۲۰ هزار و ۲۰۱ نفر، و شمار تلفات به بالاترین حد یعنی ۳۸۰ نفر رسیده است

سوار کردن مخازن اکسیژن بر قطار ویژه در مومبای -AFP/Getty

همزمان با کمبود شدید اکسیژن بیمارستانی در دهلی، نخستین قطار تندروی «اکسیژن» که حامل نزدیک به ۷۰ تن از این گاز حیات‌بخش است، به پایتخت هندوستان وارد شد.

این قطار شامگاه دوشنبه به مقصد رسید و کامیون‌های تحت اجاره دولت دهلی، محموله‌ رسیده را برای رساندن به بیمارستان‌های مختلف و دچار کمبود شدید، بارگیری کردند.

پیوش گویال، وزیر راه‌آهن هند، در توییتر نوشت: «قطار تندروی حامل اکسیژن‌ برای بیماران نیازمند در پایتخت از مبدأ رایگار در ایالت چاتیسگر به دهلی رسید.»

آقای گویال افزود: «راه‌آهن هندوستان از هیچ کوششی در مبارزه جمعی با کووید-۱۹ فروگذار نکرده است تا کشور در فراهم‌سازی منابع حیاتی در مضیقه نباشد.»

نظام بهداشت و درمان هند زیر فشار شیوع سریع و گسترده ویروس کرونا کمر خم کرده است. آمار رسمی مبتلایان جدید هند در روز سه‌شنبه، ۳۲۳ هزار مورد اعلام شده، که به علت کمتر شدن تعداد آزمایش‌، نسبت به روز دوشنبه ۸.۴ درصد کاهش یافته است. شمار تلفات نیز در این روز به دو هزار و ۷۷۱ نفر افزایش یافته است.

برای ششمین روز پیاپی در هند، بیش از ۳۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند. شمار ابتلا در دهلی ۲۰ هزار و ۲۰۱ نفر، و شمار تلفات به بالاترین حد یعنی ۳۸۰ نفر رسیده است؛ هرچند به گفته کارشناسان، احتمالا آمار کلی تلفات و موارد ابتلا، کمتر از حد واقعی آن است.

همزمان با وخیم‌تر شدن اوضاع، یکی از مقامات بهداشتی-درمانی این کشور به مردم توصیه کرد که حتی در خانه هم ماسک بزنند تا شاید موج ابتلا به کووید-۱۹ فروکش کند. دکتر وی کی پل، از اندیشکده فدرال نیتی آیوگ هندوستان، می‌گوید: «وقت آن رسیده است که حتی در خانه و در شرایط عادی هم ماسک بزنیم.» او می‌گوید این ویروس «بسیار مسری» است و اگر کسی در خانواده مبتلا شد، باید بیشتر احتیاط کرد.

در هفته گذشته، بیشتر بیمارستان‌های هند از جمله بزرگترین آن‌ها، در پی کاهش شدید ذخیره اکسیژن و به خطر افتادن جان بیماران، از دولت کمک خواستند. بخش‌های مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) در بیمارستان‌ها با کمبود تخت خالی، پزشک و مواد دارویی حیاتی مواجهند و بیشتر آن‌ها دیگر بیمار نمی‌پذیرند.

بر اساس اخبار، در ایالت ماهاراشترا که وخیم‌ترین وضع را دارد و بیمارستان‌های ایالت‌‌های اوتر پرادش، راجستان، گجرات و هاریانا نیز با کمبود اکسیژن مواجهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌آهن هندوستان که بزرگترین شبکه ریلی آسیا به شمار می‌رود، در پی این کمبود و برای رساندن اکسیژن بیمارستانی به ایالت‌ها، خدمات «قطار تندروی اکسیژن» به راه انداخته است. طبق اعلام وزارت راه‌آهن هندوستان، تا روز سه‌شنبه آن‌ها توانسته‌اند حدود ۴۵۰ تن اکسیژن به بیمارستان‌ها برسانند.

وزارت کشور هندوستان ادعا کرده است که مشکل، از کمبود اکسیژن نیست بلکه به حمل‌ونقل آن مربوط می‌شود. دولت مرکزی برای مقابله با این بحران فزاینده، ۲۰ کامیون سردخانه‌‌دار به ظرفیت ۱۰ و ۲۰ تن وارد کرده و در اختیار ایالت‌های مختلف قرار داده است.

به رغم اقدامات انجام‌شده، دیوان عالی دهلی به دلیل شکل‌گیری بازار سیاه اکسیژن بیمارستانی و داروهای اساسی مانند رمدسیویر، دولت این ایالت به رهبری آرویند کجریوال را توبیخ کرده و اعلام کرده که «کل نظام بهداشت، دچار اختلال است.» این نهاد قضایی از دولت هند خواست علیه مقصران اقدام کند و گفت که «دولت ایالتی از حل بحران عاجز است».

از سوی دیگر، کشورهایی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا، عربستان، سنگاپور، دانمارک، بوتان و بسیاری دیگر در چارچوب تلاشی جهانی، درصدد هستند تا امدادرسانی دارویی خود را به کشور بحران‌زده هند ارائه کنند. دولت دهلی با کمک نیروی هوایی هند، در حال انتقال هوایی ۲۱ دستگاه اکسیژن‌ساز از فرانسه و ۱۸ مخزن اکسیژن از بانکوک است.

در مجموع ۴۴ دستگاه اکسیژن‌ساز در دهلی راه‌اندازی خواهد شد که دستگاه‌های وارداتی از فرانسه نیز از جمله آن‌‌ها هستند. این اقدام در تامین اکسیژن این شهر که حتی یک دستگاه اکسیژن‌ساز هم نداشت و فقط به واردات اکسیژن از ایالت‌های‌های دیگر متکی بود، گشایش بزرگی به شمار می‌رود.

آروید کجریوال، فرماندار دهلی، می‌گوید: «۲۱ دستگاه اکسیژن‌ساز آماده به کار به هند وارد می‌کنیم که قابل بهره‌برداری‌ سریع هستند و قرار است در بیمارستان‌های مختلف نصب شوند؛ و به رفع کمبود اکسیژن در این بیمارستان‌ها کمک می‌کنند.»

به گفته آقای کجریوال، دیگر تقریبا تخت خالی در بخش‌های آی‌سی‌یو برای پذیرش بیماران کووید-۱۹ پیدا نمی‌شود و تجهیزات جدید، از هفته دوم ماه مه فراهم خواهند بود.

بر اساس گزارش برنامه داده‌رسانی بی‌درنگ دولت دهلی که آمار تخت‌های خالی را اعلام می‌کند، فقط ۱۴ تخت خالی در بخش‌های آی‌سی‌یو و یک هزار و ۸۰۰ تخت خالی عادی در بیمارستان‌ها وجود دارد که باید پاسخگوی بیش از ۹۲ هزار و ۳۵۸ مبتلای جدید، آن هم فقط در این شهر باشد.

افزون بر امکانات درمانی، در پارکینگ‌ها، بوستان‌ها و زمین‌های بایر دهلی نیز برای افزایش ظرفیت مرده‌سوزی امکانات موقتی برپا شده است. این ظرفیت اضافه را کم‌کم و در طول چند هفته ایجاد کرده‌اند زیرا صف اجساد در داخل و بیرون مرده‌سوزخانه‌‌ها و ساعت‌های انتظار برای اجرای واپسین مراسم، صحنه‌های دلخراشی ایجاد کرده بود.

در مرده‌سوزخانه منطقه سارای کاله خان، دست‌کم ۲۷ سکوی جدید اجرای مناسک ساخته‌ و در بوستان اطراف این مرکز نیز ۸۰ سکو برپا کرده‌اند. مقامات همچنین در پی برپایی سکوهای بیشتری در نزدیکی رودخانه یامونا در این شهر هستند.

در حالی که در مورد نادرستی آمار تلفات شایعاتی وجود دارد، طبق تحقیقات شبکه ان‌دی‌تی‌وی، دست‌کم هزار و ۱۵۰ مورد از تلفات در آمار رسمی هفتگی دهلی منظور نشده است. در آمار سایر ایالت‌ها نیز ناهمخوانی‌های مشابهی وجود دارد.

صحنه‌های خشونت‌باری هم در بیمارستان آپولوی دهلی رخ داده است و طبق اخبار، اقوام زنی که نتیجه آزمایش کووید-۱۹ وی مثبت شده، به کارکنان این بیمارستان حمله کرده‌اند. اخبار اولیه حاکی از آن است که این زن را در بخش آی‌سی‌یوی این بیمارستان نپذیرفته بودند.

همانت راجاورا، گزارشگر حوزه بهداشت و درمان در هند در توییتی نوشت:‌ «درگیری خشونت‌بار در بیمارستان آپولو با چاقو و وسایل برنده. زن بیماری نیازمند بستری شدن در آی‌سی‌یو بود، اما وقتی او را به این بخش انتقال دادند پس از مدتی درگذشت. همراهان بیمار به دلیل آن که او را در بخش آی‌سی‌یو بستری نکرده بودند عصبانی شده بودند.»

 

© The Independent