دانشمندان در مورد گونه جدید ویروس کرونا که در هند کشف شده هشدار دادند

ممکن است این سویه به اندازه دیگر انواع جهش یافته ویروس مشکل‌ساز نباشد

جزئیات مربوط به سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی در دست بررسی هستند- INDRANIL MUKHERJEE / AFP

دانشمندان در مورد سویه جدید ویروس کرونا که نخستین بار در هند ردیابی شد هشدار دادند و از مردم دعوت کردند که آرامششان را حفظ کنند. برخی معتقدند که ممکن است این سویه به اندازه دیگر انواع جهش یافته ویروس مشکل‌ساز نباشد.

این سویه که به نام «بی۱۶۱۷» شناخته می‌شود و تا به امروز ۷۷ مورد ابتلا به آن گزارش شده، در حال حاضر تحت بررسی مقامات بهداشتی بریتانیا است.

هنوز مشخص نیست که سویه «بی‌۱۶۱۷» خطرناک‌تر است یا می‌تواند راحت‌تر از چنگ سیستم ایمنی تقویت شده با واکسن یا عفونت طبیعی فرار کند، اما در مجموع این جهش ۱۳ ویژگی دارد که دو موردشان در دیگر سویه‌ها نیز به‌چشم خورده است.

البته به گفته دانشمندان این وضعیت بدان معنا نیست که مشخصات «بی۱۶۱۷» مشابه سویه‌های دیگری است که ترکیب‌های منحصر‌به‌فردی از جهش‌ها ایجاد کرده‌اند.

با بالا رفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا در سراسر هند، «بی۱۶۱۷» در توالی‌های بیشتری ظاهر شده و خدمات بهداشتی آن کشور را تحت فشار قرار داده است.

اما با کاهش سطح ایمنی، افزایش تماس‌ها در جوامع، و تاثیر انواع جهش یافته دیگر ویروس، مشخص نیست که سویه جدید تا چه حد بر موج فعلی موثر بوده است. 

دکتر جفری بارت، مدیر طرح بررسی ژنوم کووید-۱۹ در موسسه «ولکام سنتر»، گفت: «مشخص است که این سویه همزمان با موج وسیع و فاجعه‌انگیز اخیر افزایش یافته است، اما به نظر من هنوز نمی‌دانیم که این گستره شیوع تصادفی است، یا«بی۱۶۱۷» مسئول آن است و تا چه حد.»

«قطعا یک رابطه علت و معلولی  محتمل است، اما از حدود ۴ میلیون مورد ابتلا در موج اخیر تنها یک هزار توالی از هند گزارش شده‌اند.  ضمنا، در اواخر سال گذشته هم با تعدادی از توالی‌های این نوع «بی۱۶۱۷» روبه‌رو شده بودیم. بنابراین، اگر عامل اصلی موج اخیر بیماری در هند این سویه باشد، ماه‌ها طول کشیده است تا به این مرحله برسد. این امر نشان می‌دهد که انتقال‌پذیری آن از سویه «بی۱۱۷» که در کنت کشف شد، کمتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سویه نخستین بار در ماه اکتبر در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفت و بار نخست در روز ۲۲ فوریه در بریتانیا شناسایی شد.

دولت بریتانیا در واکنش به موارد فزاینده ابتلا در هند گفته است که برای جلوگیری از ورود گسترده‌تر سویه «بی۱۶۱۷»، کلیه افرادی كه از آن كشور به بریتانیا سفر می‌كنند باید ۱۰ روز در هتلی قرنطینه شوند.

به گفته پروفسور شارون پیکاک، رئیس برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا، موارد ابتلا به سویه جدید کشف شده در بریتانیا در سه هفته گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: «با این‌که این میزان حدودا یک درصد یا کمتر از توالی ژنوم‌ها در سراسر بریتانیا است، روند صعودی موارد ابتلا نیازمند اقدام فوری است و ارزیابی نگرانی‌ها از سطح خطر سویه جدید، همچنان ادامه دارد.»

اداره بهداشت عمومی انگلستان روز یکشنبه اعلام کرد که موارد کمی در سطح جامعه انتقال یافته‌ است و اکثریت موارد در افرادی شناسایی شده است که به بریتانیا سفر کرده‌اند.

اکنون مقامات در حال ارزیابی بیشتر سویه «بی۱۶۱۷» هستند تا بییند بر اساس طبقه‌بندی مشترک بین سویه‌های آفریقای جنوبی، کنت و ماناوس، آیا باید «سویه‌ای نگران‌کننده» تعیین شود یا خیر.

دکتر بارت گفت: «این سویه چند جهش دارد که از نظر ما جزو دسته مهم و نیازمند نظارت دقیق قرار می‌گیرند، اما احتمال دارد که جزو جهش‌های رده بالا نباشند؛ مانند سویه «بی۱۱۷» - یا سویه کنت - یا سویه آفریقای جنوبی که بیشترین میزان نگرانی را برانگیخت.»

پروفسور سر مارک والپورت، مشاور علمی ارشد سابق دولت، به شبکه بی‌بی‌سی گفت که تصمیم برای قرار دادن هند در لیست قرمز ممکن است کمی دیر صورت گرفته باشد.

وی گفت: «این تصمیمات تقریبا به ناچار کمی دیر اتخاذ می‌شوند. کاری که باید انجام داد این است که مردم را واکسینه کنیم و واكسن‌های تقویت‌كننده تهیه كنیم كه بتوانند با سویه‌های جدید مقابله کنند.»

گیریدهارا باو، استاد همه‌گیرشناسی در بنیاد بهداشت عمومی هند، گفت «هیچ مدرکی» وجود ندارد که نشان دهد سویه «بی۱۶۱۷» از دیگر سویه‌های در گردش در کشور کشنده‌تر است.

او به روزنامه ایندیپندنت گفت: «جزئیات مربوط به سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی در دست بررسی هستند. نه تنها در مورد این سویه، بلکه در مجموع نمی‌توانیم منکر نقش سویه‌های به وجود آمده در داخل کشور و انواع وارداتی به نقاط مختلف کشور شویم.» 

«با توجه به این‌که برخی از قسمت‌های شهر از آستانه مصونیت جمعی عبور کرده بودند، به نظر می‌رسد که این افزایش مهار نشده نتیجه‌ ترکیبی از گسترش سویه‌های مسری جدید و عفونت‌های دوباره، به علت کاهش ایمنی است.»

گواتام منون، استاد فیزیک و زیست‌شناسی در دانشگاه آشوکا، گفت که در مقایسه با موج اول «ظاهرا تعداد عفونت‌های بدون علامت بیشتر شده» و بیماران بیشتری با نشانه‌های غیر‌استاندارد به بیمارستان رجوع می‌کنند.

او به ایندیپندنت گفت: «به نظر می‌رسد سن افراد مبتلا نسبت به گذشته کمتر است. با این‌که سیستم بهداشتی در چند استان اشباع شده به نظر می‌آیند، ظهور و شیوع این سویه می‌تواند تنها بخشی از میزان سرعت افزایش شمار مبتلایان باشد.»

او اضافه کرد که «شباهت عملکرد» سویه «بی۱۶۱۷» در بریتانیا، آفریقای جنوبی و ماناوس، «هنوز مشخص نشده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان