تغییرات اقلیمی و کمبود سیب زمینی سرخ کرده

افزایش دمای هوا پرورش سیب‌زمینی «راسِت بِربنک» را دشوارتر می‌کند. این نوع سیب‌زمینی به علت نشاسته زیادی که دارد، بهترین نوع  برای تهیه سیب‌زمینی سرخ کرده است

افزایش دمای هوا بر اندازه، شکل و طعم سیب‌زمینی  هم می‌تواند اثر منفی بگذارد- SAUL LOEB / AFP

تداوم اضطرار اقلیمی علاوه بر افزایش سطح دریا، ایجاد خشکسالی، دامن زدن به آتش‌سوزی‌های طبیعی، ایجاد تغییرات حاد آب و هوایی و آواره‌سازی بالقوه میلیون‌ها نفر، می‌تواند تهیه سیب زمینی سرخ کرده را نیز دشوارتر کند.

بنا بر گزارش‌ها، افزایش دمای هوا پرورش سیب‌زمینی «راسِت بِربنک» را دشوارتر می‌کند. این نوع سیب‌زمینی به علت نشاسته زیادی که دارد، بهترین نوع  برای تهیه سیب‌زمینی سرخ کرده است.

تولیدکنندگان سیب‌زمینی در ایالت آیداهو برای برای آبیاری زمین‌های خود به ذوب یخ‌های کوهستانی اتکا دارند. اما تغییرات اقلیمی منجر به بارش برف کمتر شده است و برفی که می‌بارد، به سرعت ذوب می‌شود و همین به کاهش میزان آب در دسترس کشاورزان انجامیده است.

ایالت آیداهو به عنوان بهترین پرورش دهنده سیب‌زمینی در آمریکا شهرت دارد. این ایالت در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶.۵ میلیون تن سیب‌زمینی تولید کرده بود.

در سال‌های گذشته، ذخایر برفی تا ماه آوریل تکمیل می‌شد و با آب شدن آن‌ها در طول تابستان، ذخایر آبی ایالت تامین می‌شد.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که میزان بارش برف در این ایالت نسبت به اواسط قرن بیستم بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است،

و آن چه اوضاع را بدتر می‌کند این است که بیشترین میزان گرمایش هوا در ایالات متحده  از آن آیداهو است و  دمای آن هر دهه ۱.۵ درجه فارنهایت افزایش می یابد. درجه حرارت ثبت شده آیداهو  در ژوئیه گذشته دو درجه بالاتر از زمان مشابه در سال ۱۹۹۰ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش دمای هوا بر اندازه، شکل و طعم سیب‌زمینی  هم می‌تواند اثر منفی بگذارد. سیب‌زمینی‌ راسِت بربنک (که گویا سیب‌زمینی موردعلاقه مک دونالد برای تولید سیب زمینی سرخ کرده است) به تغییر دما بسیار حساس است. در سیب‌زمینی‌ بربنک سرخ شده، بخش‌های حاوی نشاسته به رنگ سفید-بژ باقی می‌مانند، در حالی‌که قسمت‌های حاوی قند تیره می‌شوند.

خیز گرمایی ناشی از تغییرات اقلیمی باعث می‌شود که قسمت بیش‌تری از سیب‌زمینی‌های تولیدی در حین سرخ شدن تیره شود و این امر برای فروشندگان دردسرساز است، چرا که خریداران سیب‌زمینی سرخ‌شده روشن‌تر را به آن‌هایی که لکه‌های تیره دارند ترجیح می‌دهند.

برای مقابله با این مسئله، محققان سعی دارند با استفاده از سیب‌زمینی راسِت بربنک، سیب‌زمینی‌های ترکیبی جدیدی با مقاومت بیشتر در برابر تغییرات آب‌وهوایی تولید کنند.

سیب‌زمینی‌های بِلِیزِر راست و کلییِرواتِر راسِت دو نمونه‌ ترکیبی تولید شده از راسِت بربنک هستند که  در سال ۲۰۱۶ در تولید سیب‌زمینی سرخ شده مک دونالد به کار می‌روند.

© The Independent

بیشتر از زندگی