گرامیداشت قربانیان هولوکاست در اسرائیل، آمریکا و کشورهای عرب

بلینکن در روز گدامیداشت هولوکاست: برای تکریم یاد قربانیان و بازماندگان به یاد می‌آوریم

مانیا بگونوف، از جان به در بردگان هولوکاست، مشعلی به یاد قربانیان روشن می کند - HEIDI LEVINE / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، پنجشنبه و در روز گرامیداشت یاد قربانیان هولوکاست، در پیامی گفت:‌ «به یاد می‌آوریم تا کشته‌شدگان و بازماندگان را تکریم کنیم.»

آقای بلینکن گفت: «به یاد می‌آوریم تا زندگی شش میلیون انسان یهودی، کولی، اسلاو، ناتوانان جسمی و دگرباشان جنسی و دیگرانی را تکریم کنیم که به دست حکومت آلمان نازی کشته شدند.»‌

اسرائیل روز چهارشنبه در آغاز برنامه‌های روز ملی گرامیداشت قربانیان هولوکاست، مراسمی را در اورشلیم برگزار کرد و در ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه به وقت محلی، مطابق هر سال، آژیرهای مخصوص در سراسر این کشور به صدا درآمدند و مردم برای دو دقیقه دست از کارهای خود کشیده و سکوت کردند.

مراسم یادبود قربانیان هولوکاست امسال، در شماری از کشورهای خلیج فارس نیز برگزار شد. اسرائیل در سال ۲۰۲۰ در چارچوب پیمان ابراهیم با چند کشور مسلمان خاورمیانه و آفریقا قرارداد عادی‌سازی روابط امضا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت امارات متحده عربی در اسرائیل، در توییت‌هایی به سه زبان انگلیسی، عبری و عربی ضمن ابراز تسلیت به قربانیان هولوکاست، نوشت:‌ «عشق، همزیستی و مدارا از جمله مبانی هستند که بشریت برای صلح به آنها نیازمند است.»

امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان، با تلاش دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، در چارچوب توافق ابراهیم با اسرائیل رابطه دیپلماتیک برقرار کردند.

اسرائیل مراسم گرامیداشت قربانیان هولوکاست را به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار می‌کند و از جمله رئوون ریولین، رییس‌جمهور اسرائیل، شماری از بازماندگان هولوکاست، شهردار اورشلیم در آن شرکت دارند.