وزیر دولت اسرائیل: سخنان کریستین امانپور تحریف هولوکاست است

انتقاد از مجری باسابقه سی‌ان‌ان به دلیل مقایسه اقدامات ترامپ با دوران نازی‌ها

توسل به سالگرد شب شیشه‌های شکسته برای انتقاد کردن از ترامپ موجب خشم برخی از یهودیان و افراد دیگری از محافل محافظه‌کار در فضای مجازی شده است-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

کریستیان امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان در سالگرد واقعه «شب شیشه‌های شکسته» با تشبیه اقتدارگرایی دولت ترامپ به نازیسم، جنجال‌برانگیز شد. واقعه هولناک شب شیشه‌های شکسته در سال ۱۹۳۸ در آلمان رخ داد و در آن یهودیان را قتل‌عام کردند.

امانپور در ابتدای برنامه‌اش به نام «پنج‌شنبه‌های امان‌پور» که ویژه رویدادهای بین‌المللی است با اشاره به سالگرد آن  قتل‌عام، کتاب‌سوزی نازی‌ها در آن شب را همانند حملات دائمی دولت ترامپ به رسانه‌ها و تحریف واقعیت‌ها خواند.

او گفت: «آن انبوه کتاب‌های شعله‌ور، پیش‌درآمد حمله به واقعیت‌، دانش، تاریخ و حقیقت بود. امروز هم بعد از چهار سال تهاجم دونالد ترامپ به همان ارزش‌ها، گروه بایدن-هریس وعده بازگشت به هنجارها و از جمله حقیقت را می‌دهد.»

او همچنین از رییس جمهور آمریکا بابت تن ندادن به نتیجه انتخابات انتقاد کرد و آن را بخشی از گرایش به تک‌صدایی بودن خواند.

او افزود: «جو بایدن هر روز از جایگاه ریاست‌جمهوری راجع به حکمرانی مطلوب و بهداشت و امنیت مردم آمریکا بیانیه می‌دهد اما حریف شکست‌خورده وی که خیلی در خود فرو رفته است از سر خشم به تصفیه به زعم خودش دشمنان دست می‌زند و نمی‌گذارد انتقال قدرت صورت گیرد.»

توسل به سالگرد شب شیشه‌های شکسته برای انتقاد کردن از ترامپ موجب خشم برخی از یهودیان و افراد دیگری از محافل محافظه‌کار در فضای مجازی شده است و می‌گویند چنین تشبیهی نسنجیده است و وحشت آن قتل‌عام را کم جلوه می‌دهد قتل‌عامی که به کشتن حداقل ۹۱ یهودی و آسیب دیدن بیش از ۱۰۰۰ کنیسه منجر شد و از نظر برخی آغاز رسمی یهودی‌کشی(هولوکاست) بود.

به گزارش نشریه تایمز اسراییل، اومر یانکلویچ، وزیر امور یهودیان در کشورهای خارجی در دولت اسراییل در نامه‌ای که روز یکشنبه به مدیر کل سی‌ان‌ان جفری زوکر نوشت خواستار عذرخواهی این شبکه شد.

خانم یانکلویچ نوشت: «آنچه شاهد آن بودیم برابرانگاری غلط رفتار رییس‌جمهور فعلی ایالات متحده با قساوتی است که در کشتارهای سراسری شب شیشه‌های شکسته توسط نازی‌های ۸۲ سال پیش شاهد آن بوده‌ایم و این یعنی کوچک جلوه دادن فاجعه عظیم هولوکاست.»

او مدعی شد با زدن چنین حرف‌هایی می‌خواهیم به قیمت تحریف تاریخ هولوکاست «با کمترین هزینه در جامعه موج نفرت ایجاد کنیم» اما این حرف‌ها به یهودستیزی دامن می‌زند.

یانکلویچ در این نامه نوشته: «تحریف و کم اهمیت جلوه دادن هولوکاست دروغ بزرگی است که فقط به طرفداران نابکار یهودستیزی پر و بال می‌دهد. استفاده از خاطره هولوکاست برای ایجاد موج نفرت در جامعه با کمترین هزینه و بهره بردن از آن برای پیش‌برد مقاصد سیاسی یعنی تحریف دردسرساز و توهین‌آمیز تاریخ و حقایق اخلاقی که پیامدهای خطرناکی نیز به دنبال خواهد داشت.»

دیگرانی هم در فضای مجازی زبان به انتقاد از این حرکت گشودند.

این تازه‌ترین مورد از جنجال‌هایی است که همواره بر سر توصیف سیاست‌های ترامپ در جریان بوده‌ است، سیاست‌هایی که اغلب با دشمن‌‌انگاری اقلیت‌‌های نژادی، حمله به اصحاب رسانه و حمایت تلویحی از گروه‌های نفرت‌پراکنی همراه بوده است. دانشگاهیانی نظیر جیسون استنلی از دانشگاه ییل بارها گفته‌اند این ترکیب فکری رییس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد جنبشی که او به راه انداخته جنبشی فاشیستی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی نیز تا بدان‌جا پیش رفته‌اند که او را با نازی‌ها مقایسه کرده‌اند.

مثلاً مجمع یهودیان دمکرات آمریکا در تبلیغات انتخاباتی ماه سپتامبر خود موسوم به «نفرت خودش متوقف نمی‌شود، باید جلویش را گرفت» ترامپ و حامیانش را با نازی‌ها مقایسه کردند.

دیگران نیزمانند الی ولی کاریکاتوریست سیاسی یهودی آمریکایی نیز همواره دونالد ترامپ و هوادارانش را با نازی‌ها مقایسه می‌کنند.

با این حال مقایسه سیاست‌های کنونی با وحشت دوره هولوکاست چه در میان خود یهودیان و چه خارج از حلقه آن همواره جنجال‌برانگیز بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان