الگوریتم فیس‌بوک، صفحات مربوط به انکار هولوکاست را توصیه می‌کند

شبکه‌های اجتماعی متهم شده‌اند در برابر انتشار افکار افراطی روند سهل‌گیرانه‌ای دارند

فیس‌بوک می‌گوید انکار هولوکاست تنها در برخی کشور‌ها از جمله آلمان خلاف قانون است -Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

تحقیقات نشان می‌دهد که پست‌ها و صفحات فیس‌بوک «فعالانه» نظریه‌های فاشیستی و انکار هولوکاست را به کاربران این شبکه اجتماعی «توصیه» می‌کند. 

این غول شبکه‌های اجتماعی از سیاستش در مورد آن چه «دروغ و محتوای نادرست» است دفاع کرده اما «انستیتوی تعامل‌های استراتژیک» (آی اس دی) می‌گوید این گونه پست‌ها باید به عنوان نوعی نفرت‌پراکنی ضدیهودی تلقی شود.  

پژوهشگران با توسل به یک واژه کلیدی که اغلب مورد استفاده منکران هولوکاست است، تعداد ۲۸ گروه و هشت صفحه کاربری فیس‌بوک را ردیابی کرده‌اند که در مجموع ۳۷۰ هزار فالوئر دارد.  

این گزارش می‌گوید: «کلیک روی این صفحات، الگوریتم توصیه‌های فیس‌بوک پژوهشگران آی‌اس‌دی را به صفحات دیگری رهنمون کرد که منکر هولوکاست است.»

همچنین به نظر می‌رسد فیس‌بوک صفحات و پست‌های افکار راستگرای افراطی را که حاوی انکار هولوکاست است، ترغیب می‌کند. 

فیس‌بوک به پژوهشگران توصیه کرده که از صفحات استرالیایی آسوالد مورلی رهبر اتحادیه بریتانیایی فاشیست‌ها و نظریه‌های یک فیلسوف فاشیست ایتالیایی دیدار کند.»

توصیه‌های فیس‌بوک همچنین شامل صفحات متعلق به انتشارات خلاف روایات هولوکاست و دیوید اروینگ، شهروند بریتانیایی است که به انکار هولوکاست مشهور است. 

یکی از محبوب‌ترین این صفحات مدعی ترویج «آزادی فکر» است و صفحات دیگر می‌گویند در حال «تحقیقات علمی روی وقایع تاریخی»‌اند.  

«آی اس دی» می‌گوید سه صفحه یا گروه فیس‌بوکی به تئوری‌های توطئه، ۹ صفحه به ایدئولوژی راست‌گرایی افراطی، هفت صفحه به افکار ضدیهود، پنج صفحه به هواداران فلسطینیان، یک صفحه به مسیحیان افراطی و یک صفحعه به اسلامگرایان اختصاص دارد.  

فیس‌بوک می‌گوید محتوای انکار هولوکاست را تنها در برخی کشور‌ها از جمله آلمان که اظهار چنین عقایدی خلاف قانون است، حذف کرده اما این اقدام را به خاطر «نادرست بودن» محتوای آن انجام نداده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما «آی اس دی» می‌گوید انکار هولوکاست نباید به عنوان «یک موضوع بحث در مورد واقعیت‌ها» تلقی شود. 

این گزارش می‌افزاید: «این برخورد منکر این واقعیت است که انکار هولوکاست نوعی یهودستیزی و نفرت‌پراکنی و انتشار اطلاعات جعلی است. 

انکار هولوکاست مدت‌ها یکی از دسیسه‌آمیزترین تئوری‌های توطئه علیه جوامع یهود بوده است. 

این اظهارات نه تنها رنج ومصیبت یهودیان در جریان هولوکاست را ناچیز جلوه می‌دهد، بلکه انتقاد از نازیسم را محدود کرده و حملات جاری علیه یهودیان را توجیه می‌کند.  

با توجه به ارتباط تنگاتنگ میان انکار هولوکاست و نفرت علیه یهودیان، محتوای چنین صفحاتی (در فیس‌بوک) باید أساسا ضد یهود تلقی شود.» 

در این گزارش هشدار داده شده که سایر سکوهای دیجیتال هم در سال‌های اخیر «وسعت یافته و عوامگرا شده است». 

توییتر هم متهم شده که «مامنی برای جوامع فعال منکران هولوکاست» شده است.  

پژوهشگران نتیجه‌گیری کرده‌اند که میان ژوئن ۲۰۱۸ و ژوئیه ۲۰۲۰ تعداد ۱۹ هزار پست توییتری از واژه هولوکاست استفاده کرده‌اند که در واقع بسیاری از آن‌ها در عوض ترویج احساسات ضد یهود از انکارکنندگان هولوکاست انتقاد کرده بوده‌اند. 

«ای اس دی» می‌گوید این چنین نظراتی در سکوی «ردیت» با تلاش‌های تعدیل کننده و اقدامات حذفی دیگر کاربران محدود شده و اقدامات مشابهی نیز در یوتیوب با تغییر مقررات خدماتش در طول سال گذشته صورت گرفته است. 

یک سخنگوی فیس‌بوک می‌گوید: «ما هر پستی که هولوکاست را جشن گرفته، از آن دفاع یا آن را توجیه کند، حذف می‌کنیم. 

همین اقدام در مورد پست‌هایی که قربانیان هولوکاست را مسخره و آن‌ها را به دروغ‌گویی متهم کرده است تا به نفرت دامن بزند و هرگونه خشونت علیه یهودیان را ترغیب کند، صورت خواهد گرفت. 

ما همچنین گروه‌ها یا صفحاتی که انکار هولوکاست را به بحث می‌گذارند – از توصیه گرفته تا اشاره به آن را در جست‌وجو‌ها حذف می‌کنیم. 

هرچند ما پست‌ها را تنها به خاطر این که نادرستند حذف نمی‌کنیم، بسیاری از پست‌هایی که منکر هولوکاست است اغلب با سیاست‌های ما در قبال نفرت‌پراکنی مغایر بوده و حذف می‌شود.» 

توییتر ضمن اشاره به این که سیاست‌هایش را درقبال ترغیب خشونت در چنین پست‌هایی اعمال کرده، می‌گوید: «ماعلیه هر پستی که خشونت را ترغیب کرده یا هولوکاست را تحسین می‌کند وارد عمل می‌شویم.»  

این گزارش در گرماگرم تقاضای فعالان اجتماعی و رهبران مذهبی از دولت منتشر شده که خواهان تسریع روند قانونی شدن لایحه «لطمات آنلاین» و پاسخگویی شرکت‌های مسؤول شبکه‌های اجتماعی است. 

در بیانیه مشترک این گروه‌ها آمده که رسوایی اظهارات ضد یهود رَپِر وایلی نمایانگر «وسعت نفرت» (از یهودیان) است. 

این بیانیه می‌افزاید: «نمی‌توانیم به برخوردهای پراکنده و ناکامل به اهانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی متکی باشیم.

امروز از دولت بریتانیا می‌خواهیم به لایحه «لطمات آنلاین» فوریت دهد. 

دولت وعده داد بریتانیا را امن‌ترین مرکز استفاده از اینترنت در جهان کند، اما پرچمدار لایحه‌های دولت در مورد لطمات آنلاین همچنان به تعویق می‌افتد.» 

این بیانیه توسط شخصیت مهمی از جمله آکیلا احمد، فعال اجتماعی که یکی از اعضای مستقل نهاد موسوم به «گروه کار نفرت علیه مسلمانان» است و نیز سازمان نظارت بر اسلام‌هراسی «تِل ماما»، بنیاد امینت جامعه، شورای هندوهای بریتانیا و کلیسای اسکاتلند، امضا شده است. 

یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا گفت: «نفرت‌پراکنی در اینترنت غیرقابل قبول است و ما از شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی می‌خواهیم برای حذف پست‌های نژادپرستانه در سکوهایشان سریع‌تر اقدام کنند. 

ما لایحه‌ای پیشنهاد خواهیم کرد که سکوهای آنلاین را مسؤول حفاظت از کاربرانشان در مقابل لطمات گسترده از جمله نفرت‌پراکنی قرار دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان