افزایش واردات نفت چین از ایران تا حدود یک ‌میلیون بشکه در روز

معامله‌گران بازار نفت می‌گویند آنچه که خریداران چینی را جذب می‌کند، قیمت‌های پایین نفت خام ایران است

تحلیلگران می‌گویند خرید چین از ایران، یکی از عوامل اصلی سقوط قیمت جهانی نفت برنت بوده و فضای افزایش تولید اوپک را محدود کرده است- STR / AFP

واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به حدود یک ‌میلیون بشکه در روز رسیده است. به گفته معامله‌گران نفت و تحلیلگران بازار، چین در ماه مارس نیز حجم زیادی از نفت ارزان ایران را دریافت می‌کند که موجب کاهش تمایل این بزرگ‌ترین واردکننده ‌نفت جهان برای خرید نفت دیگر صادرکنندگان می‌شود. 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۰ فروردین‌ماه، گزارش داد میزان نفت خامی که ایران در ماه جاری به چین فرستاده، چیزی حدود یک‌میلیون بشکه در روز بوده است. این مقدار تقریبا برابر با نصف حجم صادرات عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در دو ماه نخست سال جاری به کشور چین است.   

گروه پژوهش نفتی «رفینیتیو» میزان ورودی نفت ایران به چین در این ماه را ۳.۷۵ میلیون تن (۲۷میلیون بشکه) تخمین زده است که از رکورد قبلی ۳.۳۷میلیون تن در ماه ژانویه بالاتر است. اما لی، تحلیلگر ارشد رفینیتیو، به خبرگزاری رویترز گفت: «به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد، هرچند که به‌دلیل موجودی زیاد در بنادر و بالا رفتن ذخایر، میزان تمایل به خرید، درحال کاهش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع تجاری آشنا با رفت‌وآمد کشتی‌های ایرانی نیز به‌طور جداگانه، حجم محموله‌های ایران برای چین در ماه مارس را تا ۳۰میلیون بشکه اعلام کرده است، درحالی‌که سارا وخشوری، رئیس مؤسسه انرژی بین‌المللی اس‌وی‌بی (SVB)، صادرات نفت ایران در این ماه را بیش‌از یک‌میلیون بشکه در روز تخمین زده است.

معامله‌گران بازار نفت می‌گویند آنچه که خریداران چینی را جذب می‌کند قیمت‌های پایین نفت خام ایران است که با تخفیف‌های ۴ دلار و ۶ دلار نسبت نفت برنت در قیمت زمان تحویل عرضه می‌شود.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که چین با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که منجر به جریمه خریداران نفت ایران می‌شود، در اوایل سال ۲۰۲۱ بی‌سروصدا مقدار بی‌سابقه‌ای از نفت این کشور را خریداری کرده است. تحلیلگران می‌گویند این خرید یکی از عوامل اصلی سقوط قیمت جهانی نفت برنت به کمتر از ۷۰دلار به ازای هر بشكه بوده و فضای افزایش تولید اوپک را محدود کرده است.

تحلیلگران مؤسسه پژوهشی «ریستاد انرژی» (Rystad Energy) نیز در آستانه برگزاری نشست اوپک‌پلاس در اول آوریل، گفتند که جهش اخیر در صادرات نفت خام ایران، به‌ویژه به چین، از عوامل ضعف بازار نفت است و تلاش‌های اوپک‌پلاس برای محدود کردن عرضه و تعیین قیمت‌ها در سومین هفته افت آن را تضعیف می‌کند.

حدود ۱۰ روز پیش روزنامه «فایننشیال‌ تایمز» به‌نقل از یک مقام رسمی آمریکایی نوشت که دولت بایدن درمورد افزایش واردات نفت از ایران به پکن هشدار داده است. اما چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، اعلام کرد که چنین هشداری دریافت نکرده است و برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و دفاع از منافع مشروع مستتر در روابط چین و ایران تلاش خواهد كرد.

بیشتر از اقتصاد