چین: هشداری از آمریکا در مورد تحریم نفتی ایران دریافت نکردیم

رویترز گزارش داده بود که ایران در ماه‌های اخیر، از طریق عمان، امارات متحده عربی و مالزی، نفت بیشتری را به چین منتقل کرده است

چین یکی از مشتریان عمده نفت ایران است-AFP

سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه گفت پکن هیچ هشداری از سوی دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده در ارتباط با تحریم نفتی ایران دریافت نکرده است.

به گزارش رویترز، گائو فنگ این مطلب را در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر این خبرگزاری در مورد افزایش میزان صادرات نفت ایران به چین بیان کرد.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران در ماه‌های اخیر، به طور مستقیم و از طریق عمان، امارات متحده عربی و مالزی، نفت بیشتری را به چین منتقل کرده است.

این در حالی است که آمار گمرک چین در دو ماه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که هیچ نفتی از ایران وارد آن کشور نشده است. چین یکی از مشتریان عمده نفت ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال خروج دولت قبلی آمریکا از توافق اتمی ۱۳۹۴ و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از آن لغو شده بودند، از جمله تحریم نفتی، صادرات نفت ایران به میزان چشم‌گیری کاهش یافت.

جو بایدن گفته است که در پی بازگشت و احیای برجام است تا از آن به عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو درباره سایر مسائل مورد نگرانی جامعه بین‌المللی در ارتباط با ایران استفاده کند.

با این حال دولت او این اقدام را مشروط به پیروی کامل ایران از تعهدات هسته‌ای خود کرده است و فشارهای اقتصادی اعمال شده علیه آن کشور همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند.

با این حال با وجود باقی ماندن تحریم‌ها، به نوشته رویترز میزان صادرات نفت ایران در ژانویه، پس از یک روند افزایشی در سه ماه چهارم سال میلادی گذشته، باز هم افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های وبسایت «پترو لاجیستیکس» که حرکت نفتکش‌ها را رصد می‌کند، نقل و انتقال نفت ایران در ماه مارس، در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته، افزایش نشان می‌دهد.