وال‌استریت‌ژورنال: صادرات نفت ایران در حال افزایش است

بسیاری از برآوردها نشان می‌دهد که حمل‌ونقل نفت ایران نسبت به اوایل سال جاری میلادی دو برابر شده‌است

تاتکرترکرز برآورد کرده كه صادرات نفت خام ایران در پاییز به ۱.۲ میلیون بشكه در روز رسیده، تصویر آرشیوی - MEHDI DEHDAR / FARS NEWS / AFP

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که ایران در ماه‌های اخیر تحریم‌های ایالات متحده را دور زده و نفت بیشتری را به چین و سایر کشورها صادر کرده است.

به نوشته این روزنامه، افزایش صادرات نفت به اقتصاد بحران‌زده ایران کمک کرده و  کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه تهران را تضعیف می‌کند.

اندازه‌گیری میزان فروش نفت ایران با توجه به ماهیت بیشتر پنهان آن دشوار است. چندین شرکت که تجارت جهانی نفت را رصد می‌کنند می‌گویند میزان حمل و نقل از ایران نسبت به سطح پایین اوایل سال جاری میلادی به حدود دو برابر رسیده است، هرچند برآوردها بسیار متفاوت است.

تاتکرترکرز که از تصاویر ماهواره‌ای برای رصد محموله‌ها استفاده می‌كند، برآورد کرده كه صادرات نفت خام ایران در پاییز به ۱.۲ میلیون بشكه در روز رسیده است، در حالی كه در ماه فوریه (دی و بهمن ۱۳۹۸) ۴۸۱ هزار بشكه در روز بود.

در همین حال شرکت اس‌وی‌بی اینترنشنال مستقر در واشنگتن گفت که ایران ۵۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز در ماه نوامبر صادر کرده‌است، در حالی که در اوایل سال جاری میلادی ۲۳۰ هزار بشکه صادر می‌کرد. پترولجستیکز هم شاهد افزایش صادرات از ۲۲۲ هزار بشکه به ۴۴۷ هزار بشکه در روز بوده است.

ارقام محافظه‌کارانه‌تر حاکی از آن است که تحریم‌های ایالات متحده موجب محدودیت فروش نفت خام ایران شده است. اما افزایش چشمگیر در ارقام منتشر شده از سوی سه ردیاب بازار نشان می‌دهد که به طور کلی، تهران به‌تازگی در فروش نفت خود موفق‌تر بوده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته گفت که ایالات‌متحده هدف به صفر رساندن صادرات نفت از ایران را دارد. آمریکا تلاش کرده بود فروش نفت ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند، این در حالی است که قبل از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های سال ۱۳۹۷ میزان فروش نفت ایران ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

از جمله بزرگ‌ترین مشتری‌های ایران چین است که طبق آمار رسمی تجارت پکن، در ماه اکتبر ۶۲ هزار بشکه در روز نفت ایران وارد کرده، این در حالی است که میزان واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن صفر بوده‌است. ناظران این صنعت گفتند که رقم واقعی به احتمال زیاد بسیار بیشتر بوده و شامل نفت انتقال یافته از طریق سایر کشورهای آسیایی است.

ونزوئلا که در دوران رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور نیکولاس مادورو، با واشنگتن اختلاف دارد و  مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، خرید بنزین از ایران را آغاز کرده است.

بر اساس اطلاعات ردیاب‌های حمل‌ونقل و یک مقام نفتی ایران، سوریه هم واردات نفت ایران را در سال جاری ازسرگرفته است.

شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی برای فرار از تحریم‌های بیشتر تلاش کرده‌اند، و برای جلوگیری از ردیابی، فرستنده‌های رادیویی را خاموش می‌کنند. اپراتورهای حمل‌و‌نقل نفت خام ایران نام کشتی‌ها یا بارنامه‌های خود را تغییر داده‌اند.

به گفته افراد آشنا به موضوع، شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی به‌تازگی انتقال نفت در مناطقی را که تصور می‌شد بیش از حد خطرناک است، از جمله آب‌های سواحل متحدان آمریکا، عراق و امارات متحده عربی، آغاز کرده‌اند.

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که ایران در حال صادرات نفت است، اما می‌گویند تحریم‌ها هنوز نتایج وخیم بسیاری بر اقتصاد این کشور داشته است. از جمله این که ارزش ریال به شدت پایین آمده‌است.