آمار واکسیناسیون کرونا در ایران: کمتر از یک ‌درصد کل جمعیت

مقام‌های بهداشت و درمان ایران از توزیع ۶۹۵هزار دز و تزریق بیش از ۱۶۱هزاردز واکسن کرونا خبر داده‌اند

،واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران از ۲۱ بهمن‌ماه، با واکسن اسپوتنیک‌وی روسی آغاز شد اما روند آن بسیار کند است- تصویر از اکبر توکلی/ خبرگزاری ایرنا

براساس آمارهای اعلام‌شده، تاکنون تنها کمتر از ۰.۲ درصد از جمعیت نزدیک به ۸۵میلیونی ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران از ۲۱ بهمن‌ماه، با واکسن اسپوتنیک‌وی روسی آغاز شد. باوجود وعده وزارت بهداشت ایران برای واکسیناسیون یک‌میلیون و ۳۰۰ نفر تا پایان سال ۱۳۹۹، تاکنون تنها نزدیک به ۷۰۰هزار دز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع و نزدیک به ۱۶۲هزار دز تزریق شده است. 

ایران تاکنون ۷۹۵هزار دز واکسن وارداتی شامل ۱۲۵هزار دز واکسن کرونای «کووکسین» هندی، ۴۲۰هزار واکسن «اسپوتنیک‌وی» روسی و یک محموله ۲۵۰هزار دزی اهدایی واکسن شرکت سینوفارم چین را تحویل گرفته است. همچنین یک محموله ۱۰۰هزار دزی واکسن کرونای کوبایی نیز برای انجام مرحله سوم آزمایش انسانی وارد ایران شده است. آخرین محموله واکسن واداتی، ۱۰۰هزار دز اسپوتنیک‌وی روسی بود که روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین‌ماه، به ایران ارسال شد.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، روز دوشنبه، نهم فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به گذشت بیش از یک‌ماه از شروع واکسیناسیون کرونا در ایران و تزریق تنها حدود ۱۶۱هزار واکسن، تعداد افراد واکسینه‌شده در کشور را «اندک» و روند واکسیناسیون را کند دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران نیز روز شنبه، هفتم فروردین‌ماه، با اشاره به توزیع بیش از ۶۹۵ هزار دز واکسن کرونا از مجموع واکسن‌های وارداتی دارای مجوز مصرف اضطراری در شبکه بهداشتی کشور و تزریق بیش از ۱۶۱هزار و ۶۰۱ دز تاکنون، اعلام کرد که بیشتر دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها «کارکنان خط مقدم درمان» بوده‌اند.

جمعیت ایران درحال حاضر حدود ۸۵میلیون نفر است و اگر فرض کنیم ۱۶۲هزار دز واکسن تاکنون تزریق شده باشد، تعداد کسانی که تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند، چیزی کمتر از ۰.۲درصد از کل جمعیت ایران است. ضمن این‌که برای ایجاد ایمنی حداکثری مقابل بیماری کووید-۱۹، به تزریق دو دز واکسن (درمورد واکسن‌های مورد استفاده ایران برای واکسیناسیون) نیاز است و هنوز مشخص نیست چه تعداد از واکسن‌های تزریق‌شده، به‌عنوان دز دوم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.  

به این ترتیب هنوز مشخص نیست که دقیقا چند نفر در ایران علیه کرونا واکسینه شده‌اند، اما تعداد این افراد، قطعا کمتر از ۰.۲ درصد کل جمعیت است.

این درحالی است که میزان شیوع بیماری کووید-۱۹ درپی تعطیلات و سفرهای نوروزی در بیشتر استان‌های ایران، روند صعودی پیدا کرده است. وزارت بهداشت ایران روز نهم فروردین ماه، از شناسایی ۹۳۱۰ بیمار جدید در ۲۴ پیش از آن و  مرگ ۸۱ بیمار در اثر کووید-۱۹ خبر داده است؛ بنابر آمارهای رسمی، مجموع جان‌باختگان در اثر ابتلا به این بیماری، به ۶۲۴۷۸ نفر رسیده است.