استقبال آمریکا از پهلوگیری چهار کشتی حامل سوخت در سواحل یمن

عربستان سعودی روز دوشنبه تاکید کرده بود که پیشنهاد آتش‌بس شامل بازگشایی فرودگاه صنعا و مجوز انتقال سوخت و مواد غذایی به بندر حدیده است

تصویر آرشیوی از بندر حدیده-AFP

وزارت امور خارجه آمریکا از صدور مجوز ورود چهار کشتی حامل سوخت به بندر حدیده در یمن استقبال کرد و این اقدام را «گامی در جهت درست» توصیف کرد.

روز چهارشنبه منابع آگاه به رویترز گفتند، چهار کشتی حامل سوخت با مجوز ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در بندر حدیده یمن در دریای سرخ پهلو گرفته‌اند.

دولت یمن نیز اعلام کرده است که مجوز ورود این کشتی‌ها را صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحول پس از آن ایجاد شد که حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی اعلام کردند در صورت رفع محاصره دریایی و هوایی با ابتکار عمل عربستان سعودی برای برقراری آتش‌بس موافقت می‌کنند.

به گزارش رویترز، چهار کشتی حامل سوخت با چراغ سبز ائتلاف تحت رهبری عربستان به بندر یمن رسیدند و وزیر امور خارجه یمن نیز اعلام کرده که برای تعدیل بحران انسانی در این کشور به چند کشتی اجازه ورود داده شده است.

رئیس مذاکره‌کنندگان حوثی‌ها نیز گفت: «مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه حق مردم یمن است و برای آن شرط سیاسی یا نظامی پذیرفته نمی‌شود.»

عربستان سعودی روز دوشنبه ضمن ارایه پیشنهاد برقراری آتش‌بس تاکید کرده بود که این آتش‌بس شامل بازگشایی فرودگاه صنعا و مجوز انتقال سوخت و مواد غذایی به بندر حدیده است.

حوثی‌ها هنوز با این ابتکار عمل موافقت نکرده و خواستار لغو کامل محاصره دریایی و هوایی هستند. اما می‌گویند به مذاکره با بریتانیا، آمریکا و عمان به عنوان میانجی مذاکرات با هدف صلح ادامه می‌دهند.

این درحالی است که حوثی‌ها تنها یک روز پس از اعلام ابتکار عمل عربستان برای برقراری آتش‌بس به فرودگاهی در جنوب عربستان سعودی حمله کردند.

بیشتر از جهان