حمله پهپادی، جواب حوثی‌های یمن به پیشنهاد آتش‌بس عربستان

ابتکار صلح عربستان، تازه‌ترین تلاش برای برقراری آتش‌بس در یمن است

مخزن نفتی آسیب دیده بر اثر حملات پهپادی حوثی ها به عربستان در سال ۲۰۲۰ -  FAYEZ NURELDINE / AFP

حوثی‌های یمن یک روز پس از پیشنهاد عربستان سعودی برای آتش‌بس گفتند که با پهپاد به فرودگاه «ابها» حمله کرده‌اند.

به گزارش رویترز، یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها روز سه‌شنبه گفت که «تا زمانی که  تهاجم و محاصره ادامه دارد، عملیات ما متوقف نخواهد شد.»

او در توییتی اعلام کرد که حوثی‌ها با پهپاد فرودگاه بین‌المللی ابها در عربستان را «با دقت زیاد هدف گرفته‌اند.»

در ماه‌های گذشته، حملات حوثی‌ها علیه عربستان شدت گرفته است، به‌خصوص با پهپادهای حاوی مواد منفجره و موشک‌های بالیستیک که فرودگاه‌ها، پایگاه‌های نظامی و تاسیسات نفتی را هدف گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای شرایط خود را برای پذیرش پیشنهاد عربستان سعودی اعلام کرد. ایران حامی اصلی مالی و نظامی حوثی‌های یمن است.

در این بیانیه آمده است: «برقراری همزمان آتش بس و رفع محاصره، راه را برای جلوگیری از استمرار این فاجعه بشری فراهم کرده و زمینه را برای انجام گفتگو فراهم می‌کند.»

عربستان سعودی روز دوشنبه برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن، پیشنهاد تازه‌ای ارائه داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفت که این پیشنهاد از جمله شامل آتش‌بس، و توافقی سیاسی با حوثی‌های مورد حمایت ایران است. حوثی‌ها بیشتر نقاط استراتژیک یمن را در اختیار دارند.

شاهزاده فرحان در بیانیه‌ای گفت که اگر حوثی‌ها با شرایط این پیشنهاد موافق کنند، ریاض متعهد به آتش‌بس در سراسر یمن زیر نظر سازمان ملل خواهد بود.

ابتکار صلح عربستان، تازه‌ترین تلاش برای برقراری آتش‌بس است. حوثی‌ها تا کنون به پیشنهاد آتش‌بس سازمان ملل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پاسخی نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری المسیره متعلق به حوثی‌ها، محمد عبدالسلام، از سخنگویان حوثی، با رد پیشنهاد عربستان گفت که هر توافق آتش‌بسی باید مستلزم توقف حملات هوایی عربستان سعودی و محاصره دریایی یمن باشد.